Club Feroviar a organizat marţi, online, a XV-a ediţie a Conferinţelor Club Feroviar

De Jurnalul Național Investiții 134 citiri
4 min citire




În cadrul conferinţei, Iordan Vintilă a declarat că Regulamentele Uniunii Europene au fost înţelese uneori greşit, că ar fi bariere la nivel naţional, dar ele îşi propun să elimine barierele dintre state, a declarat, marţi, directorul general al Autorităţii Feroviară Română (AFER), la cea de-a XV-a ediţie a Conferinţelor Club Feroviar – Conferinţa de Infrastructură.

Astfel, „Aceste regulamente ale Uniunii Europene pe care noi încercăm să le respectăm, pentru că aşa cum am amintit sunt obligatorii, de multe ori s-au înţeles greşit, că ar fi nişte bariere la nivel naţional. Adică în calea dezvoltării uniforme a sistemului feroviar, dar la nivel naţional. Dar ele îşi propun să elimine barierele dintre state şi să devină operaţionale la nivel de Uniune Europenă şi nu numai la nivelul Uniunii Europene”, a precizat şeful AFER.

Vintilă a afirmat că extinderea specificaţiilor tehnice de interoperabilitate şi închiderea punctelor deschise vor permite agenţiei şi statelor membre să identifice şi să abroge norme naţionale care sunt redundante sau incompatibile cu specificaţiile tehnice de interoperabilitate. În acest sens, organizaţiile publice şi private trebuie să se reunească într-un proces de dialog colaborativ, transparent şi flexibil pentru a asigura dezvoltarea în timp util a standardelor de ultimă oră în sprijinul nevoilor pieţei în schimbare rapidă şi a politicilor publice.

Din punctul său de vedere, Iordan Vintilă a menţionat că Uniunea Europeană nu putea să realizeze dezideratul de interoperabilitate între căile ferate de la nivel naţional decât prin intermediul unor specificaţii tehnice, denumite regulamente.

„Elaborarea specificaţiilor tehnice de interoperabilitate în domeniul feroviar ar trebui să evolueze în funcţie de dezvoltarea tehnologică şi de priorităţile politice, precum şi de tendinţele globale de dezvoltare ale infrastructurii feroviare şi creşterea gradului de interoperabilitate. Realizarea unei arii feroviare europene unice este posibilă numai în contextul asigurării unei infrastructuri feroviare bazate pe interoperabilitatea tehnică şi pe siguranţa feroviară. Într-o lume feroviară care se schimbă cu rapiditate, în special în sectoarele caracterizate de ciclu de viaţă şi de dezvoltare foarte scurte ale produselor reglementările trebuie să menţină ritmul evoluţiilor tehnologice rapide. Principala consecinţă negativă a unui proces lent de stabilire a unor reglementări coerente este că legislaţiile naţionale contradictorii continuă să se aplice ceea ce poate crea obstacole tehnice în cadrul activităţii de exploatare în cazul în care o normă naţională este utilizată ca instrument protecţionist”, a spus Iordan Vintilă.

În conformitatea directorului general al AFER, o altă consecinţă este că în absenţa unei legislaţii armonizate întreprinderile nu pot utiliza norma relevantă pentru a oferi o prezumţie de conformitate, caz în care trebuie să demonstreze conformitatea cu cerinţele esenţiale astfel cum prevede modul de evaluare a conformităţii din legislaţia Uniunii Europene.

Club Feroviar a organizat marţi, online, a XV-a ediţie a Conferinţelor Club Feroviar – Conferinţa de Infrastructură, care a reunit atât administratori de infrastructură feroviară, cât şi reprezentanţi ai unor companii care execută construcţia sau modernizarea infrastructurii feroviare.

În acest sens, discuţiile au pronit de la acordul privind desemnarea anului 2021 drept „An European al Căilor Ferate”, Conferinţa de Infrastructură a adus în atenţia publicului unele dintre cele mai importante şi mai actuale teme de dezbatere, precum: investiţiile feroviare din România în contextul politicilor feroviare europene către un transport durabil; infrastructura feroviară, coloana vertebrală a transportului feroviar din România; dezvoltarea unui sistem de transport durabil în regiunea Bucureşti.

Conferinţa a fost organizată sub patronajul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi în parteneriat media cu Agenţia Naţională de Presă AGERPRES.