O imagine recent publicată arată depășirea barierei sunetului la 10 februarie, când primul avion supersonic civil american și-a încheiat al doilea zbor la viteze care depășesc Mach 1, potrivit CNN.
Echipele NASA de la sol au folosit fotografia Schlieren pentru a surprinde undele de șoc din jurul avionului demonstrator XB-1 al Boom Supersonic în timp ce acesta se străpunge aerul.
„Această imagine face vizibil invizibilul”, a declarat Blake Scholl, fondator și CEO al Boom Supersonic, într-un comunicat de presă.
Ce este Mach 1?
Pentru a capta imaginile Schlieren, Tristan „Geppetto” Brandenburg, pilotul-șef de teste al Boom, a poziționat XB-1 la o oră exactă într-o locație precisă deasupra deșertului Mojave.
În timp ce avionul zbura în fața soarelui, echipa NASA a documentat schimbarea vitezelor aerului ca viteze peste Mach 1, viteza sunetului (1.225,1 kilometri pe oră).
Imaginile au fost captate în timpul telescoapelor terestre cu filtre speciale care detectează distorsiunile aerului.
„Niciun boom sonic audibil”
Echipele NASA au colectat, de asemenea, date privind volumul sunetului produs de XB-1 pe traseul de zbor.
Boom spune că analiza sa a constatat că niciun boom sonic audibil nu a ajuns la sol în timpul zborului.
Minimizarea boom-ului sonic a fost un obiectiv-cheie pentru inginerii implicați în cursa pentru revenirea zborurilor comerciale supersonice.
Sunetele tunătoare create de bubuiturile sonice au făcut ca guvernele internaționale să interzică apariția acestora deasupra zonelor dens populate sau să le restricționeze la a fi permise doar deasupra mării.
În viziunea lui Scholl, lipsa bubuiturilor sonice audibile „deschide calea pentru zboruri de la o coastă la alta cu până la 50% mai rapide”.
La 28 ianuarie anul acesta, XB-1 a efectuat primul său zbor supersonic.
Avionul este precursorul dezvoltării avionului comercial supersonic Boom, Overture.
Avionul extrem de așteptat are deja 130 de comenzi și precomenzi de la American Airlines, United Airlines și Japan Airlines.
O întoarcere mult așteptată
Au trecut aproape 55 de ani de când prototipul 002 al Concorde a zburat pentru prima dată la Mach 1, la 25 martie 1970, și mai mult de 21 de ani de când cursele comerciale supersonice s-au încheiat odată cu ultimul zbor al avionului de linie anglo-francez, în noiembrie 2003.
Au existat mai mulți concurenți în domeniul supersonic, în timp ce celelalte Concordes se prăfuiesc în muzeele din Regatul Unit, SUA și Franța, dar până acum nimeni nu a reușit.
Se așteaptă ca avioanele supersonice să înlocuiască avioanele de linie convenționale în timpul vieții noastre
Ambițiile Boom Supersonic rămân mari. CEO-ul Blake Scholl a declarat anul trecut pentru CNN că se așteaptă ca avioanele supersonice să înlocuiască avioanele de linie convenționale în timpul vieții noastre.
„Cred foarte mult în revenirea transportului aerian supersonic și, în cele din urmă, în aducerea acestuia pentru fiecare pasager pe fiecare rută. Iar acest lucru nu se va întâmpla peste noapte”, a declarat el în martie 2024.
„Putem reduce semnificativ toate costurile și impactul pe care îl au avioanele”
Planul lui Boom este ca Overture să fie în funcțiune înainte de sfârșitul deceniului, transportând între 64 și 80 de pasageri la Mach 1,7, aproximativ de două ori viteza avioanelor subsonice de astăzi, și să opereze într-o zi pe mai mult de 600 de rute din întreaga lume.
„Un avion mai rapid este mult mai eficient din punct de vedere uman și mult mai eficient din punct de vedere al capitalului. Puteți efectua mai multe zboruri, cu același avion și același echipaj”, a declarat Scholl.
„Putem reduce semnificativ toate costurile și impactul pe care îl au avioanele făcându-le mai rapide. dacă avem avioane mai rapide, nu avem nevoie de atât de multe.”
„Un factor determinant pentru revenirea zborurilor supersonice”
Nava de testare XB-1 a fost utilizată pentru a testa noile tehnologii dezvoltate de Boom Supersonic
La fel ca Concorde, XB-1 și Overture au un bot lung și un unghi mare de atac la decolare și aterizare, ceea ce întrerupe vederea piloților asupra pistei.
În timp ce Concorde a rezolvat această problemă având un bot mobil, sistemul de vizibilitate cu realitate augmentată Boom permite piloților o vizibilitate excelentă a pistei fără această greutate și complexitate suplimentare.
„Apariția ingineriei digitale este un factor determinant pentru revenirea zborurilor supersonice”, a declarat Scholl pentru CNN în 2024.
„Aerodinamică, materiale, propulsie: Acestea sunt cele trei mari domenii în care am făcut progrese uriașe față de Concorde”
În anii 1960, Concorde a fost dezvoltat în tuneluri de vânt, ceea ce însemna construirea de modele fizice costisitoare, efectuarea de teste, apoi repetarea.
Blake Scholl: „Pur și simplu nu poți testa foarte multe modele, când fiecare iterație costă milioane și durează luni de zile”, explică acesta. Dar Boom a perfecționat designul eficient și aerodinamic al aeronavei sale folosind dinamica fluidelor computaționale, care „este practic un tunel de vânt digital. Putem efectua peste noapte echivalentul a sute de teste în tunelul aerodinamic prin simulare, pentru o fracțiune din costul unui test real în tunelul aerodinamic.”
Astfel, XB-1 este fabricat aproape în întregime din materiale compozite din fibră de carbon, selectate pentru a fi puternice și ușoare.
În plus, Overture este proiectat să fie propulsat de motoare cu reacție convenționale și să funcționeze cu până la 100% combustibil sustenabil pentru aviație (SAF).
Sursa – www.antena3.ro