De ce TAROM zboară cu avioanele tot mai goale, deși a primit ajutor de stat, ducând compania pe profit în primul semestru din 2024?

De Jurnalul Național 96 citiri
8 min citire

 

În contextul financiar, ajutorul de stat aprobat de Comisia Europeană, la sfârșitul lunii aprilie 2024, care prevedea ștergerea unor datorii și acordarea unei infuzii de capital, a acoperit doar o parte din necesarul de finanțare al activității de exploatare din primul semestru al lui 2024, arată raportul administratorilor TAROM, consultat de Economica.net.

Astfel, „La semestrul I 2024 capitalurile proprii sunt negative în sumă de 295,32 milioane de lei. În aceste condiţii, sunt necesare surse suplimentare de finanţare, credite, împrumuturi, care necesită garanţii reale ale acţionarilor. (…) Angajarea de alte împrumuturi devine extrem de dificilă datorită activităţii scăzute pentru active libere de sarcini, sens în care acţiunile, părţile sociale deţinute de TAROM constituie garanţii suplimentare faţă de furnizorul CNAB, unde compania a acumulat obligaţii scadente și pentru care Compania a depus garanţii suplimentare, constând în ipoteca asupra titlurilor de participare, imobilelor și a două aeronave proprietate”, se arată în raportul citat.

De altfel, îngrijorări cu privire la activitatea TAROM în primul semestru din 2024 au venit de la auditorul rezultatelor financiare ale companiei.

Performanța operațională și financiară a comapniei, indică faptul că fondurile prezentate în plan, nu sunt suficiente

În plus, „Societatea a inițiat acțiunile solicitate prin planul de restructurare. Cu toate acestea, performanța operațională și financiară a societății din prima jumătate a anului 2024 nu indică faptul că fondurile prezentate în plan sunt suficiente. În cazul în care societatea nu își atinge țintele stabilite prin plan, vor fi necesare finanțări suplimentare, care este incert dacă vor fi acordate societății. În asemenea circumstanțe, efectul ar putea fi încetarea definitivă sau restrângerea substanțială a activității, ceea ce ar necesita ajustări substanțiale ale valorii de înregistrare ale activelor și pasivelor societății”, se arată în raportul auditorului independent Baker Tilly, care a auditat rezultatele financiare pe 2023 ale TAROM, raport publicat în toamna anului trecut.

Câți bani a făcut TAROM, anul trecut?

Veniturile din exploatare, adică din activitatea de transport, au fost de 562 de milioane de lei, sub valoarea de 688,8 milioane de lei care a fost bugetată. Față de prima jumătate din 2023, veniturile sunt mai mari cu 12 milioane de lei.

Concret, „În semestrul I 2024, veniturile realizate din transport aerian pe curse regulate interne și externe sunt mai mari decât veniturile realizate în semestrul I din anul precedent cu 4,14% și sub nivelul bugetat cu 17,48% (110.,7 milioane de lei)”, se mai arată în raportul administratorilor.

Tot la capitolul venituri figurează și suma de 175,9 milioane de lei, care este de fapt ajutorul de stat acordat în 2020 care potrivit HG 541/23.05.2024.

La venituri financiare figurează suma de 68,2 milioane de lei, ceea ce reprezintă dobânda aferentă împrumutului acordat ca ajutor de stat.

Cu aceste sume încadrate la venituri, TAROM raportează pentru prima jumătate din 2024 un profit de 166,8 milioane de lei, față de o pierdere de peste 50 de milioane de lei raportată pentru primul semestru din 2023. Pentru întreg anul, bugetul de venituri și cheltuieli aprobat al TAROM indică un profit de 278,5 milioane de lei.

251,6 milioane de lei era valoarea plăților restante ale TAROM la finele primului semestru din 2024.

Cât a zburat TAROM?

În primele șase luni ale lui 2024, TAROM a zburat mai puțin, cu avioanele și mai goale față de aceeași perioadă a lui 2023.

Un singur indicator al activității totale a fost depășit, cel al transportării pasagerilor pe zborurile code-share: peste 21.100 față de un număr de pasageri planificat de peste 14.500.

Deși și-a propus să opereze 6.721 de curse, TAROM a realizat doar 5.900 de curse, sub nivelul înregistrat în primele șase luni din 2023.

Au fost transportați 959.379 pasageri, în scădere cu aproape 13% față de rezultatul raportat pentru primul semestru din 2023

Cu mai puține curse efectuate, numărul pasagerilor s-a redus sub un milion și chiar sub nivelul primului semestru din 2023. Astfel, în prima jumătate a anului trecut au fost transportați 959.379 pasageri, în scădere cu aproape 13% față de rezultatul raportat pentru primul semestru din 2023.

Avioanele TAROM sunt tot mai goale. Deși pentru prima jumătate din 2024 era planificat un grad de ocupare a avioanelor de 84,12%, în creștere de la 80,62% cât a fost realizat în aceeași perioadă din 2023, acesta a fost de aproape 75%.

Au fost și mai puține zboruri charter: 129 față de cele 179 planificate și cu 32% mai puține față de cele realizate în primul semestru din 2023.

Patru Boeing 737-MAX 8

TAROM avea la începutul lunii noiembrie o flotă compusă din 14 aeronave, din care șase sunt în proprietate, iar opt sunt luate în leasing operațional: patru modele Boeing 737-800, patru modele Boeing 737-700, patru modele ATR 72-600 și două modele 72-500.

În acest sens, „Planul de reînnoire a flotei vizează în continuare, pe de o parte valorificarea prin vânzare până la sfârșitul anului 2025 a unor aeronave aflate în proprietatea TAROM, a patru aeronave Boeing 737-700, iar pe de altă parte achiziţia unui număr de patru aeronave Boeing 737-MAX 8 în primul trimestru din 2025 (unul prin leasing financiar și trei prin leasing operaţional)”, se mai arată în raport.

Planul de investiții pentru 2024 arată că TAROM a plătit în 26 iunie 8,54 de milioane de dolari ca avans al achiziției în leasing a unui avion B737 MAX 8.

Ce prevede planul de restructurare al companiei

Printre măsurile pe care TAROM trebuia să le ia pentru eficientizarea activității se numără vânzarea slotului de pe Aeroportul Heathrow, care a avut loc anul trecut, valorificarea participaţiilor deţinute de TAROM la societăţile Globe Ground (37%) și Romanian Fueling Services (50%), dar și închirierea pe termen lung a terenului de 12.000 de mp și a clădirii de birouri deținută de companie în Otopeni.

Compania a vândut li cele patru avioane Airbus A318 și a încheiat contracte de achiziție a două avioane Boeing 737 MAX 8. „TAROM se află în acest moment în faza negociere pentru contractele de achiziţie în leasing operaţional a altor două aeronave Boeing 737 MAX 8”, se mai arată în raportul administratorilor companiei pentru rezultatele financiare din prima jumătate a lui 2024.

În plus, potrivit planului de restructurare, „politica TAROM vizează evitarea expansiunilor comerciale, evitarea deschiderii de noi rute, evitarea achiziţionării de participaţii la competitori sau alţi operatori din acelaşi domeniu de activitate”, potrivit raportului.

Sursa – www.economica.net




Horoscop financiar februarie 2025. Ce SURPRIZE FINANCIARE îți aduc astrele

Horoscop financiar februarie 2025. Februarie 2025 promite un val de energie cosmică care va influența profund sectorul financiar al fiecărei [...]

Asigurari auto online: Cum să găsești polița RCA ieftină și fără bătăi de cap in 2025

Când vine vorba de asigurări auto, nimeni nu vrea să piardă timp cu drumuri inutile sau să fie prins în [...]

Subvenții la energie. Cine va beneficia în continuare, după 1 aprilie

Subvenții la energie. Cine va beneficia în continuare, după 1 aprilie? Sebastian Burduja, ministrul Energiei, a anunțat că a cerut [...]

Câți bani poți scoate de la bancomat. Limitele schimbate în 2025

Câți bani poți scoate de la bancomat. Băncile intensifică eforturile de a reduce utilizarea numerarului, având în vedere preferința românilor [...]