În prezent, Fisker, companie producătoare de vehicule electrice fondată de Henrik Fisker se alătură altor start-up-uri care au încercat să profite de creșterea rapidă a pieței de mașini electrice din ultimii ani dar au sfârșit prin a se declara în faliment. Firme precum Proterra, Lordstown sau Electric Last Mile Solutions, au intrat în faliment în ultimii doi ani deoarece s-au confruntat cu scăderea cererii, obstacole în privința atragerii de fonduri și cu provocări operaționale cauzate de dificultățile din lanțul de aprovizionare cu componente.
În cazul Fisker, semnele unei potențiale intrări în faliment au apărut cu mai multe luni în urmă și au devenit o certitudine în luna februarie 2024 când nu a reușit să atragă fondurile necesare supraviețuirii de la un constructor auto cu tradiție.
Dar, eșecul discuțiilor cu producătorul auto – despre care Reuters menționa că ar putea fi Nissan – a închis ușa în fața unei investiții de circa 350 de milioane de dolari care ar fi putut asigura cel mult prelungirea agoniei.
Astfel, „La fel ca alte companii din industria vehiculelor electrice, ne-am confruntat cu diverse obstacole care au avut un impact asupra capacității noastre de a opera eficient”, au menționat oficialii Fisker odată cu anunțul intrării sub protecția falimentului.
Practic, în declarația de faliment în baza capitolului 11 din Delaware (SUA), unitatea sa operațională, Fisker Group Inc, a estimat active între 500 de milioane și 1 miliard de dolari și datorii între 100 de milioane și 500 de milioane de dolari. Printre cei mai mari 20 de creditori ai companiei se numără Adobe, Google (Alphabet) și SAP.
În contextul auto, marca Fisker a devenit companie publică la sfârșitul anului 2020. Listarea la bursă a fost o a doua șansă pentru CEO-ul și fondatorul său danez de a construi o afacere solidă, după ce prima sa întreprindere, Fisker Automotive, a intrat în faliment în 2013, după criza financiară din 2008. Henrik Fisker – fost consultant pentru Tesla – declarase la momentul listării că Fisker își dorește să fie un Apple al industriei auto prin externalizarea producției mașinilor sale. Modelul „asset light” era menit să reducă timpii de dezvoltare a vehiculelor și să scadă costurile de introducere pe piață ale produselor.
Cu toate acestea, SUV-ul său Ocean a fost afectat de probleme majore de software și hardware, iar Consumer Reports a numit vehiculul „o afacere neterminată”. De asemenea, mașina este investigată de autoritățile competente americane pentru probleme la sistemul de frânare, la cutia de viteze, precum și la sistemul de închidere a ușilor.
După ce a livrat mai puțin de jumătate dintre cele peste 10.000 de vehicule pe care le-a produs anul trecut, Fisker a trecut în luna ianuarie, la un model de distribuție bazat pe reprezentanțe, abandonând abordarea directă către consumatori, asemănătoare modelului impus de Tesla.
Astfel, au fost semnate acorduri cu 15 centre de vânzare în SUA și 12 în Europa, dar ideea nu a dus la reducerea consistentă a stocului de mașini nevândute.
Sursa – www.economica.net