Dispute între moştenitorii imperiului cristalelor

82

În această perioadă, au loc o serie de dispute între moştenitorii companiei austriece Swarovski, un renumit producător de cristale şi bijuterii, informează vineri AFP.

În sediul istoric al companiei Swarovski, situat în Wattens, un oraş de la poalele Alpilor austrieci, sunt expuse cristale, care au contribuit considerabil la renumele său şi care au decorat de-a lungul anilor ţinute vestimentare purtate de Marilyn Monroe şi Beyonce şi mai multe rochii create de casa Dior.

Dar, în spatele acestei imagini spectaculoase, Swarovski, una dintre ultimele companii familiale rămase încă în activitate în industria produselor de lux, este profund dezbinată în ceea ce priveşte strategia de urmat pentru a reda strălucirea acestui veritabil imperiu din regiunea Tirol, care acum este destabilizat de concurenţa chineză şi de pandemia de COVID-19.

În acest context se pune întrebarea: Trebuie oare compania să renunţe la piaţa bijuteriilor destinate publicului larg pentru a se concentra exclusiv pe produse de lux, care aduc marje comerciale uriaşe, să renunţe la ideea cotării la bursă şi să se deschidă pentru capitalul străin?

Astfel, Robert Buchbaur, în faţa acestui plan al CEO-ului, o parte a familiei sale protestează şi încearcă să îl îndepărteze de la conducere pe directorul companiei, acuzat de un verişor îndepărtat, Paul Swarovski, că „îndreaptă vaporul spre recife”.

– Concurenţa asiatică

Însă, în universul spectaculos al producătorilor de bijuterii, se spune că rufele se spală de obicei în familie. De altfel, compania Swarovski este considerată o instituţie venerabilă, creată în urmă cu 125 de ani la Wattens, nu a afişat niciodată, în istoria sa, o neînţelegere atât de publică ca aceasta.

 


Foto: (c) DING TING / Xinhua

 

În contextul diamantelor originale,  panica pare să se instaleze, în rândul moştenitorilor lui Daniel Swarovski, care a creat o maşină ce transformă sticla într-un înlocuitor de diamante, care străluceşte puternic şi este produs cu cheltuieli mai mici.

Însă pandemia de coronavirus, aflată la originea închiderii temporare a unui foarte mare număr de magazine din lumea întreagă, a accelerat şi mai periculos declinul, deja observat de mai multă vreme.

Astfel, se aşteaptă ca veniturile să scadă cu 30% în 2020, la 1,9 miliarde de euro pentru Swarovski Crystal Business, divizia principală a grupului Swarovski, al cărui logo celebru conţine imaginea unei lebede.

Dar, pe lângă criza sanitară, compania austriacă se confruntă şi cu concurenţa asiatică, reprezentată de firme care sunt capabile să furnizeze un produs similar în ochii marelui public şi la doar 1% din preţurile practicate de Swarovski.

Actual, amintirea trecutului glorios al casei austriece nu mai este suficientă pentru a îi convinge pe cumpărătorii din Statele Unite şi din Asia.

 


Foto: (c) ZHAO DINGZHE / Xinhua

 

Seturi de manichiură şi huse de telefon

„Trebuie să ne reinventăm şi să reorganizăm toată activitatea noastră”, a declarat Robert Buchbauer, într-un interviu acordat pentru AFP la sediul companiei, rămas complet gol în această perioadă, dar care, în vremuri obişnuite, primeşte de obicei 650.000 de turişti pe an într-un spaţiu special de vizitare.

În planurile CEO-ul firmei austriece vrea să oprească producţia pentru seturile de manichiură şi huse de telefoane mobile decorate cu cristale, care, deşi au contribuit cu siguranţă la popularizarea mărcii, nu îşi mai găsesc în prezent locul în gama de produse ale companiei.

Însă Robert Buchbauer doreşte să se concentreze mai degrabă pe producţia de cristale mai colorate şi sofisticate, care ar putea fi vândute la preţuri mai mari.

El a prevăzut şi o redimensionare severă a personalului: compania austriacă, prezentă în 170 de ţări şi cu 29.000 de angajaţi în Austria, India, Thailanda, Vietnam, Serbia şi Statele Unite, va concedia 6.000 de salariaţi şi va închide definitiv 750 dintre cele 3.000 de magazine ale sale.

Numai la Wattens, circa 1.200 de angajaţi au fost deja concediaţi, iar 600 de posturi suplimentare sunt ameninţate în 2021, un aspect ce era de neconceput în urmă cu doar câţiva ani într-o ţară obişnuită cu angajarea completă a forţei de muncă.

– Elicoptere şi vacanţe în destinaţii exotice

Robert Buchbauer insistă pe ideea că „nu există altă soluţie pentru a intra într-o nouă eră”, însă toate aceste disponibilizări operate de principalul angajator din regiune au stârnit multe nemulţumiri.

„Atmosfera e tensionată, starea de spirit e una proastă”, a deplâns Selina Staerz, delegat sindical, între două şedinţe organizate pentru a remonta moralul angajaţilor debusolaţi.

Iar, fotografiile publicate pe internet care prezintă vacanţele în destinaţii exotice ale moştenitorilor companiei sau sosirile lor cu elicopterul la şedinţele de lucru ale firmei nu fac decât să sporească frustrările şi lipsa de încredere în rândul angajaţilor.

80% dintre acţionari, membri ai familiei austriece, dispersaţi în toate colţurile lumii, au susţinut, cu ocazia adunării generale din luna octombrie, soluţia drastică impusă de CEO-ul companiei.

Există însă şi mai multe voci discordante, care, reunite în jurul lui Paul Swarovski, au făcut recurs în instanţă pentru a contra această strategie, considerând că dispun de un drept de veto.

Pentru viitor, indiferent de ce va urma, spune Selina Staerz, salariaţii şi-au pierdut încrederea într-un angajator lăudat în trecut pentru avantajele oferite, care mergeau de la asigurarea unei locuinţe de serviciu şi până la amenajarea în clădirile firmei a unor spaţii de joacă pentru copiii angajaţilor.

Mulţi dintre angajaţi „nu cred” că grupul Swarovski va reuşi în tentativa sa de a trece la o gamă de produse superioare. „Cei foarte bogaţi nu au nevoie de cristale Swarovski. Ei pot să îşi cumpere diamante”, a adăugat Selina Staerz.

Sursa: Agerpres
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata