La finalul anului 2024, a fost semnat Contractul de finanțare RUIC nr. 101/24.12.2024 pentru realizarea proiectului „Sprijinirea reducerii consumului de energie prin eficiență energetică în sectorul transporturilor – Material rulant sustenabil prin achiziția a 62 rame electrice regionale RE-R”, între MINISTERUL TRANSPORTURILOR ȘI INFRASTRUCTURII, în calitate de organism delegat, în baza Acordului privind stabilirea condițiilor delegării și a atribuțiilor care fac obiectul delegării de către Ministerul Energiei, și AUTORITATEA PENTRU REFORMĂ FEROVIARĂ (ARF), în calitate de Beneficiar, transmite vineri ARF.
Obiectivul principal al proiectului îl constituie sprijinirea utilizării tehnologiilor cu emisii scăzute de carbon în transportul feroviar, prin îmbunătățirea transferului modal, care va asigura reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră (GES) din transport.
Care sunt obiectivele specifice ale proiectului?
– Diminuarea dependenței de combustibilii fosili în sectorul feroviar prin înlocuirea materialului rulant existent, cu unități multiple utilizate pentru transportul regional și suburban de pasageri, ca parte a obligațiilor de serviciu public.
– Reducerea aglomerațiilor rutiere în zonele periurbane ale principalelor orașe caracterizate de densități ridicate ale emisiilor de dioxid de carbon, prin promovarea transportului feroviar ca alternativă la transportul individual. Această măsură facilitează conectarea eficientă cu alte centre funcționale și generează o reducere semnificativă a emisiilor de gaze cu efect de seră, prin scăderea utilizării vehiculelor personale.
Valoarea totală a proiectului este de 2,77 miliarde de lei (echivalent a 561,3 milioane de euro)
Din această sumă, 2,32 miliarde de lei (echivalent 470 milioane de euro) – valoare eligibilă asigurată din Fondul pentru modernizare şi 450 milioane de lei (echivalent a 91 milioane de euro) – bugetul propriu al beneficiarului, sumă provenită de la Bugetul de Stat.
Care este prioad de implementare a contractului?
În contextul contractului semnat se prevede o perioadă de implementară de 6 luni.
Rutele de circulație pe care vor circula aceste trenuri sunt:
– București N – Ploiești S – Adjud, Iași – Pașcani – Suceava, Bacău – Pașcani;
– Brașov – Gheorgheni, Arad – Timișoara – Caransebeș, Huedin – Cluj – Bistrița;
– București N – Ploiești V – Brașov, București N – Roșiorii, București N – București Obor/Fundulea, Constanța – Fetești.
Reprezentanții ARF menționează că acest obiectiv de investiții vizează creșterea eficienței modului de exploatare a serviciilor de transport feroviar de călători, reducerea poluării și creșterea confortului pe o serie de rute, de pe rețeaua feroviară publică electrificată.
Finanțarea proiectului va fi asigurată prin Fondul pentru Modernizare (fonduri europene nerambursabile), iar cofinanţarea de la bugetul de stat.
Pe 30 ianuarie 2023, reprezentanţii Autorităţii pentru Reformă Feroviară (ARF) şi ai producătorului polonez de material rulant Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spolka Akcyjna (PESA) au semnat contractul de achiziţie a 62 de rame electrice regionale (RE-R).
Primul tren nou produs de polonezii de la PESA, achiziţionat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), este programat să sosească în România la sfârşitul semestrului I al acestui an, pentru a intra în teste în vederea autorizării de circulaţie.
Echipele de proiect RE-R1 (rame regionale electrice) şi RE-IR2 (rame interregionale electrice) ale Autorităţii sunt în fabrica PESA de la Bydgoszcz (Polonia) pentru a verifica stadiul producţiei celor 82 de trenuri contractate de la producătorul polonez, contracte semnate în decembrie 2023 şi, respectiv, ianuarie 2024.
Sursa – www.economica.net