Din punct de vedere al comerţului, Uniunea Europeană intenționează să organizeze un vot cu privire la introducerea de taxe definitive pentru vehiculele electrice importate din China pe 25 septembrie, informează persoanele familiarizate cu tema, citate de Bloomberg.
Votul favorabil ar deschide calea pentru introducerea taxelor începând cu luna noiembrie, cu excepția cazului în care o majoritate calificată de 15 state membre reprezentând 65% din populația UE, se opune acestei măsuri. Data votului ar putea fi schimbată, au declarat sursele agenției, care au vorbit sub rezerva anonimatului.
Concret, UE a propus ca SAIC Motor, compania mamă a unor mărci ca Volvo, Geely, și BYD să fie supusă unor taxe suplimentare de 36,3%, 19,3% și, respectiv, 17%, pe lângă tcea de import de 10% la este deja în vigoare. În același timp este posibil ca aceste taxe să fie reduse.
Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a lansat investigația privind vehiculele electrice anul trecut, afirmând că firmele chineze beneficiază pe nedrept de subvenții de stat și inundă Europa cu vehicule electrice în exces.
Ca răspuns, Beijingul a lansat anchete antidumping privind exporturile UE de produse alcoolice, lactate și carne de porc.
În acest sens, China și UE au purtat discuții pentru a explora alternative la aceste taxe, dar acestea nu au avut un rezultat palpabil până în prezent.
Însă, oficialii Comisiei Europene vor ca orice eventuală soluție să aibă la bază normele Organizației Mondiale a Comerțului (OMC) și să abordeze subvențiile dăunătoare concurenței loiale identificate de ancheta UE.
Practic, discuțiile vor continua săptămâna viitoare, când ministrul chinez al comerțului, Wang Wentao, va efectua o vizită în Europa pentru a se întâlni cu omologul său european Valdis Dombrovskis.
Cei doi se vor întâlni pe 19 septembrie
Iniţial, la o conferință de presă din data de 10 septembrie, un purtător de cuvânt chinez a dezvăluit că Li Feiyi, viceministrul comerțului, a purtat discuții la Bruxelles, cu o zi în urmă, cu Sabine Weyand, director comercial al Comisiei Europene.
În cadrul acestei întâlniri, Li și-a exprimat „dorința părții chineze de a se angaja în dialog și consultări pentru a rezolva în mod corespunzător fricțiunile economice și comerciale dintre China și Europa și pentru a aborda în mod rezonabil preocupările reciproce”, a declarat purtătorul de cuvânt.
În contextul financiar, China susține că măsurile CE sunt protecționiste și a amenințat că va riposta cu propriile taxe într-o serie de sectoare, încercând în același timp să ajungă la un acord care să rezolve toate litigiile la pachet.
Beijingul a contestat măsurile europene și la OMC
În contextul politico-economic, UE consideră investigațiile chineze drept represalii și intenționează să își apere interesele.
În Europa, premierul spaniol, Pedro Sanchez, dar și politicieni din alte state europene au ridicat semne de întrebare cu privire la demersul Comisiei Europene. La rândul său, Germania a făcut, de asemenea, presiuni asupra Bruxelles-ului pentru a găsi o alternativă la taxe, deoarece industria sa auto și-a exprimat îngrijorarea cu privire la aceste măsuri.
În acest sens, producătorii germani de automobile, inclusiv grupurile Volkswagen și BMW sau Mercedes-Benz, ar fi cei mai puternic afectați de o dispută comercială, deoarece vând anual, împreună, peste 4 milioane de mașini în China.
La capitolul auto, Spania este al doilea cel mai mare producător de automobile din UE și încearcă să atragă investiții din China pentru a-și dezvolta industria vehiculelor electrice – acesta fiind unul dintre motivele deplasării lui Sanchez în marele stat asiatic săptămâna trecută.
Sursa – www.economica.net