Studioul Bode de 10.000 de metri pătrați din Brooklyn este umplut până în tavan cu pilote antice, textile recuperate și fețe de masă cu carouri de epocă. Dar pe marginea unei șine, în mijlocul acestei mări de țesături pastelate care vor fi transformate în jachete și pantaloni patchwork, atârnă un pardesiu strălucitor la două piept. Strălucește, ca și cum ar fi o oală de aur la capătul unui curcubeu.
„A fost intenționat să facem ceva foarte diferit pentru femei”, spune Emily Adams Bode Aujla, despre piesa de îmbrăcăminte cu paiete din colecția de debut pentru femei. Dezvăluită la Paris în ianuarie, colecția de haine de seară puternic împodobite, inspirate din anii 1920, este o evoluție vizuală a pieselor capricioase, adesea populare, de îmbrăcăminte pentru bărbați cu care ea a devenit sinonimă: gândește-te la cămăși cu guler de tabără din croșetat și dantelă (de la 590 de lire sterline, bode. com), pantaloni scurți în linie A împodobiți cu cusături de pătură colorate (465 GBP) sau hanorace brodate cu animale din curte (530 GBP). Aceste piese de îmbrăcăminte pentru bărbați sunt o scrisoare de dragoste către artizanat: o mare parte din colecție este realizată în America de mici ateliere artizanale, folosind tehnici tradiționale.
Brandul – pronunțat „boh-dee” – a început mic în 2016, dar impactul său se răsfrânge în modă astăzi. Predilecția etichetei pentru siluetele boxy și tehnica cusăturii este distinctă și acum mult copiată. Printre clienții se numără Jeff Goldblum, Harry Styles și arhitectul John Pawson, în timp ce Emma Corrin deține unele dintre butonii croșetați și paltoanele de lână brodate jucăuș ale mărcii. Anul trecut, Bode Aujla a luat acasă premiul CFDA pentru designerul anului de îmbrăcăminte pentru bărbați.
Afacerea a luat ritm rapid. Acum are 100 de angajați, cu sediul într-un fost depozit din South Williamsburg. În 2019 a deschis primul magazin Bode din Lower East Side din Manhattan, iar acesta a fost urmat în 2021 de o cafenea Bode/atelier de croitori și un avanpost de 3.000 de metri pătrați din Los Angeles pe Melrose Avenue în 2022. Londra și Paris sunt programate să urmeze.
Mult-așteptată colecție pentru femei a etichetei era de așteptat să fie o versiune recalibrată a celei pentru bărbați – cu tiv și lungimea mânecilor reduse la proporții feminine. Nu asa.
„Ar fi fost foarte ușor să faci asta. . . și din punct de vedere economic, ar fi fost mai eficient”, spune Bode Aujla, stând în biroul ei din studio, cu biroul plin de mărțișoare și vaze. Multe mărci de femei sunt conduse de bărbați, dar Bode Aujla a fost prima femeie designer care a apărut în programul bărbătesc de la Săptămâna Modei de la New York în 2017. „Când am început Bode, era vorba despre utilizarea meșteșugurilor tradiționale feminine făcute pentru și de către femei și de a crea îmbrăcăminte bărbătească din ea . . . Nu ar fi existat niciun concept care să ofere exact același lucru pentru femei”, spune ea. „În plus, jumătate dintre clienții noștri sunt deja femei. Care ar fi rostul?”
În schimb, ea și-a pus ochii pe garderoba feminină în mare parte prin haine de seară. Este o mișcare curajoasă, având în vedere casualizarea sporită a modei în ultimii trei ani: pantaloni de trening pentru totdeauna, asta nu este. „Nu a fost neapărat ceea ce și-au dorit cumpărătorii noștri”, râde ea, despre topurile rafinate cu mărgele și fustele asimetrice, care nu ar arăta deplasat într-un remake al lui The Great Gatsby sau pe platourile de filmare din Downton Abbey. „Toți cer îmbrăcăminte de zi.”
Îmbrăcămintea de seară îi va permite să devină mai mult un pilon al circuitului de la Hollywood – mulți dintre clienții ei celebri au solicitat look-uri pe covorul roșu. Bode nu plătește pentru publicitate, iar publicitatea generată de evenimente precum Gala Met și Festivalul de Film de la Cannes este, pentru multe branduri tinere, critică.
Piesele de debut pentru femei ale lui Bode includ un pardesiu strălucitor la două piept. . . © Filippo Fior
. . . și rochii cu talie scăzută inspirate din anii 1920, purtate cu bentițe sclipitoare © Filippo Fior
Potrivit lui Bode Aujla, clienții ei își doresc haine elegante. . . © Filippo Fior
. . . și căutați piese cu o poveste de spus © Filippo Fior
Prima ei incursiune pe covorul roșu a fost să o îmbrace pe Lorde pentru Gala Met 2021 într-o fustă albă personalizată și o cămașă deschisă decorată cu caboșoane care, de la distanță, păreau monede antice. Cântăreața purta papuci alungiți în picioare și o coroană mare pe cap. Era eteric, puțin ciudat și în afara timpului – ca o prințesă medievală. Costumul finit a format modelul noii linii pentru femei. „Era ca, „Aceasta este fata noastră. Asta vrea să poarte și ceea ce îi pasă.’”
Care este ce, mai exact? Bode Aujla crede că femeia ei este elegantă și îi plac ritualurile — vrea haine cu poveste; se îmbracă pentru a se mulțumi și este „inspirată de teatrul și experiența acesteia”. Bode Aujla spune că a fost inundată de solicitări de a reface rochia lui Lorde. Au urmat mai multe look-uri pe covor roșu. În luna mai, ea a îmbrăcat-o pe designerul Aurora James pentru Gala Met într-o rochie personalizată, cu ciucuri, realizată din țesătură franțuzească pentru perdele. Peste el se afla un blazer Bode, galben ascuțit, care se întindea pe haina canarului cu care Karl Lagerfeld a câștigat premiul Woolmark în 1954.
Colecția de debut pentru femei – aliniată în ceea ce privește prețul, meșteșugurile și producția cu cea pentru bărbați – face referire la o femeie de nouăzeci de ani din viața reală care a locuit pe o proprietate din Cape Cod în anii 1970. Ea s-a îmbrăcat în rochii din anii 1920 pentru a mânca singură în sufrageria ei formală în fiecare seară – mama lui Bode Aujla, Janet, lucra pentru ea. „Ea nu a luat doar o cină rapidă și a mâncat pentru a supraviețui așa cum facem noi astăzi”, spune Bode Aujla. „Ea savura acest moment, doar pentru ea însăși.”
Prima colecție de îmbrăcăminte pentru femei a lui Bode a fost inspirată de o femeie din viața reală, în vârstă de nouăzeci de ani, care s-a îmbrăcat în rochii din anii 1920 © Cerruti Draime
Multe dintre creații se bazează pe rochii cu flapper reale din colecția personală a lui Bode Aujla. Îi place să-și imagineze istoriile „cine a purtat-o și unde”. Și de aceea îmbrăcămintea de seară o entuziasmează. Oamenii își amintesc ce purtau la evenimente. „Sunt reperele din viața oamenilor”, spune ea. O rochie smoking de culoarea untului, croită din frumos brocart, a fost concepută având în vedere cununia civilă sau ocaziile oficiale. „Când mă căsătoream, nu găseam nimic care îmi plăcea”, spune ea. (S-a căsătorit cu partenerul ei de afaceri, Aaron Aujla, anul trecut).
Compania este deținută privată de pereche, care a refuzat să împărtășească cifrele privind vânzările și profitul. În timp ce alte mărci tinere aflate în acest climat economic dur ar putea călca valul popularității lor, Bode își micșorează strategic conturile en-gros – în ciuda faptului că îmbrăcămintea pentru femei deschide brandul către mai mulți vânzători.
Dacă impactul lui Bode Aujla asupra îmbrăcămintei pentru bărbați este un ghid, va fi interesant de urmărit modul în care estetica ei modelează felul în care femeile se îmbracă pentru ocazii. Așa cum mărci precum Cecilie Bahnsen și Simone Rocha și-au normalizat volanul și volanul pentru ziua, Bode Aujla ne poate pune în curând să îmbrăcăm rochii cu talie scăpată în stil Daisy Buchanan, bentițe sclipitoare și blazere opulente din brocart pentru cină.
„Scopul este să faci ceva cu sens pe care îl vei avea pentru totdeauna”, spune ea, mângâind un pardesiu cu panglici care folosește o tehnică întâlnită de obicei în couture. În prezent, încearcă să o producă într-un mod rentabil pentru prêt-à-porter.
„Încerc doar să-mi dau seama de ce se entuziasmează femeile.”
Sursa – www.ft.com