Canalul de Telegram Baza a publicat ceea ce pare a fi transcrierea integrală a comunicațiilor dintre avionul Azerbaijan Airlines care s-a prăbușit pe 25 decembrie și controlorii de trafic aerian din Groznîi, Rostov-pe-Don și Aktau, scrie publicația Meduza.
Inițial, problemele avionului au fost atribuite unei păsări care ar fi lovit motorul
În contextul transcriptului, echipajul a atribuit inițial problemele avionului unei păsări care ar fi lovit motorul. Piloții au încercat să se întoarcă la Baku, dar s-au confruntat cu defecțiuni ale sistemului de control, ceea ce a determinat mai multe schimbări în decizia lor cu privire la aeroportul unde să aterizeze de urgență. Au luat în considerare mai întâi Mineralnye Vody, apoi Makhachkala și, în cele din urmă, au decis să aterizeze în Aktau, Kazahstan.
De asemenea, echipajul a raportat controlorilor că nivelul de oxigen din cabina pasagerilor se epuiza, sugerând o posibilă explozie a unei butelii de oxigen drept cauză.
Baza nu a dezvăluit sursa transcriptului, iar autenticitatea nu a fost verificată în mod independent
Avionul Azerbaijan Airlines, aflat pe ruta Baku spre Groznîi, s-a prăbușit în apropiere de Aktau. La bord se aflau 67 de persoane, 38 dintre ele au murit și 29 au supraviețuit.
Mai multe rapoarte și declarații oficiale ale Azerbaidjanului au atribuit dezastrul unei rachete lansate de un sistem rusesc de apărare aeriană Pantsir-S.
Președintele rus Vladimir Putin, care a menținut legături strânse cu Azerbaidjanul, a prezentat condoleanțe în timpul unei convorbiri telefonice din 28 decembrie, dar nu a recunoscut responsabilitatea Rusiei.
Președintele azer Ilham Aliyev a criticat modul în care Rusia a gestionat incidentul, acuzând agențiile sale de suprimarea dovezilor și de promovarea unor „versiuni absurde” ale evenimentelor.
De asemenea, Aliyev a reproșat Rusiei că nu și-a închis spațiul aerian în apropiere de Groznîi și a subliniat coordonarea deficitară dintre serviciile aviației militare și civile ca factori care au contribuit la tragedie.
Transcriptul zborului Azerbaijan Airlines
Din datele transcriptului, piloții avionului încep discuțiile cu turnul de control din Groznîi la ora 7:36 când se apropie de aeroport și anunță că „ambele semnale GPS sunt pierdute”, probabil ca urmare a bruiajului datorat unui atac cu drone care avea loc în acea dimineață.
La 7:56, piloții anunță din nou că „ambele semnale GPS sunt pierdute. Nu putem efectua o abordare RNAV. Solicităm vectoring pentru apropiere NDB”.
La ora 8:10, piloții anunță că se apropie de pistă, iar un minut mai târziu anunță turnul de control că anulează aterizarea și se întorc spre Baku. La ora 8:12 piloții confirmă că se îndreaptă spre Baku, iar două minute mai târziu, la 8:14 anunță că de avion s-ar fi lovit o pasăre.
„Am fost loviți de o pasăre. Lovitură de pasăre în cabină… lovitură de pasăre și două scaune din cabină au explodat”, anunță piloții.
Ulterior, piloții cer informații despre vremea pe mai multe aeroporturi din Rusia, Mineralnye Vody, apoi Makhachkala. „Fuselajul este în ordine. Ne îndreptăm spre Minvody”, anunță piloții la ora 8:17.
La ora 8:20 comandantul avionului anunță că aparatul „își pierde controlul” și cere să aterizeze pe aerodromul Makhachkala „dacă vremea o permite.”
Două minute mai târziu, la ora 8:22, pilotul anunță că „sistemul nostru hidraulic a eșuat” și confirmă din nou că fuselajul avionului este „în ordine”.
Piloților li se cere să urce în altitudine, însă spun că nu pot să facă asta
„Direcția a eșuat, folosim sectoarele de accelerație”, anunță piloții la ora 8:27 când se decid din nou să meargă spre Baku. „Da, da, ne îndreptăm spre Baku, la această altitudine.”
La ora 8:33 se aude pilotul care spune „Calmează-i, totul este bine, să mergem la Baku” și transmite turnului de control „avem o defecțiune a sistemului hidraulic. Direcție – controlată de clapete de accelerație”.
La 8:40 piloții întreabă dispecerul din Rostov cum este vremea în Aktau, Kazahstan și se decid să aterizeze acolo solicitând „pompieri, evacuare, medici”.
La 8:51 piloții anunță că „Nu este suficient oxigen, nu avem suficient oxigen”. „Deci, aceasta este situația noastră. Oxigenul se scurge în cabina pasagerilor. Asta înseamnă că, după părerea mea, acolo a explodat o butelie de oxigen. Aceasta înseamnă că există un miros de combustibil. Și, unii pasageri… asta înseamnă că își pierd cunoștința. Putem merge la o altitudine mai mică?”
La 9:02 Piloții transmit un mesaj SOS. „MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY. Azerbaidjan 82-43, Aktau-Vyshka, buna ziua. Cârmele au eșuat, controlăm din accelerație. Solicităm o aterizare de urgență pe pista 11”.
Timp de câteva minute piloții discută cu controlorii de trafic pentru a solicita o traiectorie dreaptă către aeroport
La ora 9:23 anunță că vor face o întoarcere: „Hai să facem o întoarcere, dacă merge, intrăm pe pista 11”. Iar la ora 9:27 ar fi ultima înregistrare, potrivit transcriptului: „Acceptat, Azerbaidjan 82-43”, spune unul dintre piloți la ultima instrucțiune a controlorului de zbor.
Avionul s-a prăbușit în apropiere de Aktau. La bord se aflau 67 de persoane, 38 dintre ele au murit și 29 au supraviețuit.
Sursa – www.antena3.ro