Președintele se blochează în căutarea de a remodela Brazilia

De Bianca Ion 444 citiri
8 min citire
2023-04-06T170100Z_922215300_RC2290AL51C8_RTRMADP_3_BRAZIL-POLITICS.jpg

Belo Horizonte, Brazilia – Primele 100 de zile în funcție ale unui guvern pot fi un fel de lună de miere, cu alegătorii și politicienii sperând într-un nou început. Dar pentru președintele brazilian Luiz Inacio Lula da Silva, în ciuda unor semne de progres, ultimele trei luni au fost marcate de o anumită oboseală.

În arena socială, jocul său a fost puternic, Lula reintroducând programe menite să susțină locuințele cu venituri mici, livrarea de apă și ajutorul financiar pentru familiile nevoiașe.

Și după revenirea sumbră a Braziliei la Harta foametei a Programului Alimentar Mondial, cu peste 33 de milioane de brazilieni înfometând anul trecut, Lula a relansat Consiliul Național pentru Securitate Alimentară și Nutrițională, desființat sub fostul președinte Jair Bolsonaro.

„Putem vedea că vrea să facă lucruri bune pentru cei săraci – ceva ce fostul președinte nu a făcut”, a declarat pentru Al. Jazeera.

Rosângela de Fátima Silva, coordonatorul Bucătăriei Solidare a Ocupação Vitória, stă în fața casei ei din Diamantina, Brazilia

Dar guvernarea nu a fost o sarcină ușoară. Natura guvernului de coaliție al lui Lula ridică o serie de contradicții interne, au spus experții – și fără o bază solidă în parlament, unele proiecte ar putea avea dificultăți să fie aprobate.

În plus, asaltarea din 8 ianuarie a clădirilor guvernamentale de către susținătorii lui Bolsonaro a scos la iveală aparenta animozitate față de Lula în rândul unor rânduri ale serviciilor de securitate ale țării, ducând la un val de concedieri pentru presupusa lor inacțiune.

„Lula 3.0 este diferit de Lula 1.0 și Lula 2.0”, a declarat pentru Al Jazeera Evandro Menezes de Carvalho, coordonatorul Centrului de Studii Brazilia-China de la Facultatea de Drept a Fundației Getulio Vargas din Rio de Janeiro.

„Pe măsură ce se întoarce în funcție, Lula găsește un Congres și o societate mai conservatoare decât cele din mandatele sale anterioare. Agenda lor nu este, în cea mai mare parte, aceeași cu cea a Partidului Muncitorilor”, a adăugat el. „Lula nu mai are popularitatea pe care a avut-o cândva – iar economia Braziliei nu mai este aceeași.”

Capital politic

Într-adevăr, Lula și-a uzat capitalul politic cu o cruciadă împotriva Băncii Centrale în privința ratelor dobânzilor, punând la îndoială autonomia entității sub predecesorul său. În același timp, a fost criticat pentru minimizarea

atât acuzații de corupție împotriva ministrului său de comunicații, cât și acuzații de legături între ministrul său de turism și o miliție locală. Ambii miniștri au respins acuzațiile ca fiind denaturări.

Parlamentarii, care au discutat luna trecută cu BBC News Brasil sub condiția anonimatului, au spus că recenta întoarcere a lui Bolsonaro în țară, după câteva luni de exil autoimpus în Statele Unite, sa bazat parțial pe o evaluare a slăbiciunii în cadrul guvernului Lula, inclusiv a lui. incapacitatea de a demara o redresare economică.

În ceea ce privește criza climatică, un accent cheie în timpul campaniei lui Lula, observatorii au spus, de asemenea, că au înregistrat progrese reduse în prima perioadă a mandatului său. După ce guvernul Bolsonaro a slăbit planul de acțiune al țării pentru reducerea emisiilor, Lula era de așteptat să se angajeze la reduceri substanțiale.

„Dar până acum, nu s-a spus nimic în această privință”, a declarat Natalie Unterstell, președintele think tank-ului brazilian de politică climatică Talanoa, pentru Al Jazeera.

Talanoa a monitorizat revocarea mandatelor guvernamentale anterioare care au contribuit la procesul de dezmembrare a politicilor de mediu în întreaga țară, de la pescuit și exploatare forestieră până la problemele indigene.

„Înainte de alegeri, am identificat 123 de mandate care trebuiau revocate imediat”, a spus Unterstell, menționând că până acum, doar 15 au fost abordate.

„În primele zile după preluarea mandatului Lula, am văzut semne puternice venite din partea guvernului federal, în special în ceea ce privește reformele instituționale. Dar de atunci, progresul a fost mai lent – o consecință directă a dezmembrării văzute în guvernul precedent”.

Calea spre creștere

Agenda indigenilor a fost un punct luminos pentru Lula.

Între restructurarea agenției pentru afaceri indigene a țării, cunoscută sub numele de FUNAI; la restabilirea finanțării pentru protejarea pădurii tropicale amazoniene; la revocarea unui decret din epoca Bolsonaro care permitea exploatarea forestieră pe terenurile indigene, s-au înregistrat progrese clare datorită eforturilor reprezentanților indigenilor în guvern, au spus observatorii.

Au existat și progrese în sfera politicii externe, în special având în vedere izolarea internațională impusă Braziliei de administrația Bolsonaro. Lula a reluat o politică axată pe relațiile Sud-Sud, cu scopul de a consolida cooperarea dintre țările în curs de dezvoltare din Sudul Global.

În ianuarie, Lula a anunțat că Banca Braziliană de Dezvoltare va finanța din nou proiecte în țările vecine, menționând că acest lucru este esențial pentru asigurarea rolului principal al Braziliei în dezvoltarea Americii Latine.

În timpul guvernului anterior, „Brazilia a încetat să se dezvolte și a încetat să împărtășească posibilitatea de creștere cu alte țări”, a spus Lula în timpul unei călătorii la Buenos Aires, unde s-a întâlnit cu președintele argentinian Alberto Fernandez și cu membri ai comunităților de afaceri din Brazilia și Argentina. Cele două țări lucrează, de asemenea, la un proiect valutar comun ca alternativă la dolarul american pentru comerțul bilateral.

La o scară mai largă, după patru ani de animozitate internațională față de Bolsonaro, poziția Braziliei în cadrul blocului economic BRICS – care include și Rusia, India, China și Africa de Sud – pare să fie în creștere, fosta președinte braziliană Dilma Rousseff fiind aleasă luna trecută. în calitate de șef al Noii Bănci de Dezvoltare. Lula urmează să călătorească la Beijing săptămâna viitoare pentru a se întâlni cu președintele chinez.

Dar, după cum au remarcat Carvalho și alți analiști, mai este un drum lung înainte: „La 100 de zile ale guvernului, încă nu ne-am dat seama care sunt zonele în care avem nevoie de cele mai multe investiții – nu numai din China, ci și din străinătate. investiții în general”, a spus el.

În același timp, a adăugat Carvalho, Brazilia are ocazia să înceapă să-și reconstruiască puterea diplomatică, „Lula poate reprezenta posibilitatea de a atenua polarizarea dintre China și SUA, deoarece țara are legitimitatea de a sta la masă cu ambele părți, dacă nu ca mediator, cel puțin ca interlocutor.”

Sursa – www.aljazeera.com