Proprietarii afacerilor de familie mizează pe o revenire la ratele de creştere anterioare pandemiei
În următorii doi ani, cea mai mare parte a afacerilor de familie derulate la nivel global (86%) vor reveni la ratele de creştere anterioare pandemiei de Covid-19, iar pentru acest an aproape două treimi (64%) dintre deţinătorii unor asemenea afaceri se declară optimişti din acest punct de vedere, reiese din concluziile sondajului „Family Business Survey”, realizat de PwC.
Astfel, 58% dintre cei care deţin astfel de afaceri spun că toţi membrii familiei împărtăşesc păreri similare despre direcţia companiei şi doar unul din patru respondenţi (23%) nu au avut niciodată un dezacord. Astfel, deşi raportează niveluri bune de încredere, transparenţă şi comunicare, sondajul evidenţiază necesitatea unei politici clare pentru soluţionarea conflictelor, doar 15% având strategii în acest sens.
În sondaj se confirmă şi o creştere a planificării pentru succesiune: 30% dintre afacerile familiale au acum un plan formal de succesiune, dublu faţă de 2018.
Cele trei priorităţi pe termen lung se referă la: protejarea afacerii ca pe cel mai important bun familial (82%), asigurarea că afacerea rămâne în familie (65%) şi crearea unei moşteniri (64%).
Împactul pandemiei asupra vânzărilor, sectorul ospitalităţii şi agrementului este cel mai grav afectat, 84% dintre cei chestionaţi anticipând scăderea afacerilor. Acest domeniu este urmat de industria auto (64%) şi cea de divertisment şi mass-media (63%).
În acest sens 80% dintre respondenţi le-au permis angajaţilor să lucreze de acasă, iar un sfert şi-au redefinit producţia, pentru a răspunde cererii din pandemie.
În acelaşi timp, o treime din totalul afacerilor de familie au fost nevoite să reducă dividendele şi doar 20% au avut nevoie de capital suplimentar.
Însă, pe partea de digitalizare, patru din cinci afaceri de familie susţin că astfel de iniţiative sunt o prioritate, însă doar 19% spun că au finalizat planuri pe acest segment, în timp ce 62% au arătat că mai au multe de făcut în acest sens. În plus, 41% dintre companiile care şi-au digitalizat operaţiunile sunt la a treia sau la a patra generaţie care gestionează afacerea familiei.
Topul priorităţilor pentru următorii doi ani, se deschide cu:
-extinderea pe noi pieţe sau segmente de clienţi (55%),
-îmbunătăţirea capacităţilor digitale (52%),
-lansarea de noi produse sau servicii (50%),
-creşterea utilizării noilor tehnologii (49%) şi
-regândirea modelului de afaceri (39%).
În prezent, cea de-a zecea ediţie a sondajului PwC Global Family Business Survey a fost realizat în rândul a 2.801 lideri de afaceri de familie din 87 de teritorii, inclusiv România. Realizatorii cercetării menţionează că datele pentru ţara noastră vor fi publicate în perioada următoare.