Retailerul online Zalando estimează o creștere a cotei de piață și continuă investițiile în România

De Jurnalul Național 66 citiri
11 min citire

 

Directorul general Europa Centrală și Est, Zalando, Daniel Roginski  a declarat, După investiții “destul de masive” care vor continua și pe viitor, retailerul Zalando prezent în 25 de țări apreciază că are un feedback pozitiv de la clienții români și că a contribuit la creșterea pieței locale de fashion estimată la 15 miliarde de euro.

O piață tot mai competitivă, de altfel, având în vedere evoluția altor jucători precum Fashion Days, parte a grupului eMag sau, mai recent, a platformei de origine turcească Trendyol, cu Alibaba printre acționari.

Zalando a contribuit la creșterea pieței locale de fashion estimată la 15 miliarde de euro

“Cred că suntem cu adevărat pregătiți pentru 2025 și suntem foarte siguri că ceea ce oferim acum în fashion este ceea ce clienții din România căutau. Acum este momentul în care ar trebui să creștem, să prezentăm Zalando noilor clienți și să ne asigurăm că toate aceste măsuri de calitate pe care le avem vor rămâne cel puțin la nivelul pe care îl avem, sau chiar vor crește.

Mi-aș dori ca toți potențialii clienți români să analizeze oferta Zalando și, de asemenea, să verifice Lounge by Zalando ( platforma outlet a retailerului unde acesta comercializează produse de brand din sezoane anterioare sau produse cu un stoc redus n.red)  și apoi să aleagă când și cum ar dori să interacționeze cu ambele”, a declarat pentru Economica oficialul Zalando.

Retailerul comercializează pe platforma online în jur de 4 milioane de SKU

În prezent, Zalando comercializează pe platforma online dedicată României în jur de 4 milioane de SKU, un număr care fluctuează constant în funcție de situație, lucrează în general cu agenții și parteneri, neavând un centru localizat în România, iar produsele sunt aduse din unul dintre cele 12 hub-uri logistice ale companiei din afara țării.

Astfel, “Vedem spațiu de creștere a vânzărilor online de fashion. Noi avem o creștere a cotei de piață. Credem, de asemenea, că am avut un un impact asupra creșterii generale a pieței”, mai spune managerul. Potrivit acestuia, compania va continua să investească pe plan local cu precădere în promovare.

“Vom continua investițiile în marketing și publicitatea către noii clienți. Vom continua să dezvoltăm campanii locale și în interacțiunea cu clienții locali așa cum am făcut, spre exemplu,  în 2024, cu pop-up event (în 2023, compania  a avut un pop-up la evenimentul Diploma și în 2024 la festivalul Electric Castle. Acestea nu au fost magazine în care oamenii să poată cumpăra modă, ci să vadă sortimentul).

Zalando se concentrează foarte mult pe construirea unei relații cu clienții prin branduri recunoscute

Cât despre competiție, Roginski spune că Zalando se concentrează foarte mult pe construirea unei relații cu clienții prin branduri recunoscute, servicii de calitate, conținut relevant și divertisment în platformă. “Desigur, monitorizăm întotdeauna concurenții, dar pentru moment cred că jucăm într-o zonă puțin diferită față de aceștia.Adresăm  nevoi diferite”.

La cumpărături cu AI-ul

De altfel, din octombrie 2024, retailerul a lansat în platforma românească un asistent virtual (Zalando Assistant) , un AI care răspunde la întrebări despre modă și frumusețe , ajutând clienții să găsească produse oferind sfaturi din domeniu. Asistentul este integrat cu o interfață disponibilă pentru public de la OpenAI, compania care a creat ChatGPT. Astfel, când cineva adresează o întrebare chatului din platforma Zalando, tehnologiza de învățare automată analizează interogarea pentru a putea oferi recomandări de produse în baza acesteia.

În explicaţiile sale, “Asistentul virtual schimbă modul în care clientul interacționează cu noi. Dacă aș simplifica, aș spune că în trecut, când aveam o funcție de căutare, clienții obișnuiau să ceară un anumit produs. Acum, își exprimă nevoile și ne cer să le rezolvăm problemele, ceea ce este mult mai complicat decât să căutăm un produs”, a explicat managerul potrivit căruia există o satisfacție ridicată la utilizarea instrumentului.

Cu toate acestea, proiectul este unul în continua dezvoltare, ca orice software, de fapt, pentru că este nevoie de învățare și înbunătățire continuă. “Trebuie să recunosc că suntem provocați în continuare de clienți, ceea ce este minunat”, a conchis Roginski.

De asemenea, având în spate tehnologie avansată, parte creată in house, retailerul oferă clienților posibilitatea de a-și stabili dimensiunile direct în aplicație, prin intermediul a două fotografii pe care le fac cu telefonul.

Serviciul poate fi privit ca un predecesor al cabinei de probă virtuale pe care retailerul îl testează în diferite piețe încă din 2022 cu rezultate în ceea ce privește reducerea ratei de retur care a scăzut cu până la 40% în acest caz.

Pe piețele unde este disponibilă, cabina de probă virtuală a Zalandă oferă clienților posibilitatea de a crea modele 3D bazate pe propriile măsurători, aceștia transforndu-se prin intermediul aplicației în  avataruri care probează haine. “Modul nostru de gândire cu privire la introducerea unor servicii noi este întotdeauna de genul: lansare, testare pe câteva piețe, iar apoi, când în urma interacțiunilor, după ce îmbunătățim, învățăm, primim feedback de la clienți, știm că totul este în regulă, introducem acele caracteristici în altă țară. Nu este ca și cum am prioritiza o țară în detrimentul alteia. Vrem mai degrabă să fim siguri că atunci când introducem o anumită funcție, aceasta este 100% pregătită pentru clienți”, a mai explicat managerul Zalando întrebat despre serviciile ce urmează a fi lansate în România, în următoarea perioadă.

În viziunea acestuia, încă s-au făcut puține teste, deci statistic rezultatele nu sunt concludente. “Trebuie să facem  mai multe astfel de ajustări virtuale, astfel încât clienții să aibă nevoie de ele mai mult. Apoi, vom avea o bază de date fiabilă pentru a face o predicție semnificativă din punct de vedere statistic. Dar pe eșantioane mici, rezultatele sunt foarte bune. 40% este mult.

Returul, marea problemă a comerțului online

La nivel european, Zalando are o rată de retur de aproximativ 50%, în mare parte și din cauza nepotrivirii de mărime. Acesta este, de altfel, și motivul pentru care retailerul online investește în soluții de genul cabinelor virtuale. Compania operează 17 centre de retur la nivel global, pe lângă alte 12 centre fulfilment și 3 centre de distribuție inbound (pentru livrarea mărfurilor către firme).

Zalando oferă logistică la cheie pentru alte companii

În afară de platforma de cumpărături pentru clienții finali, nemții de la Zalando oferă și servicii B2B, pentru branduri sau retaileri care vor să se extindă peste granite prin externalizarea serviciilor de logistică. Serviciul oferit sub brendul Zeos are deja aproximativ 40 de clienți la nivel European, inclusiv în România și acoperă 12 piețe pe care se pot distribui astfel produse. “Dacă, să spunem, ești un brand sau retailer din România care vrea să se extindă în toată Europa, acesta este un serviciu foarte important. În trecut, ar fi trebuit să-ți dezvolți toate aceste capacități logistice în contextul în care fashion este o categorie foarte specifică, în care ai nevoie de capacități pentru retur, spre exemplu. Totul era foarte costisitor și necesita mult timp. Acum, brandurile pot trimite întregul sortiment la un singur depozit, iar Zalando va folosi exact aceleași unelte, exact aceleași capacități, exact aceeași calitate pentru a oferi marca românească clienților spanioli, spre exemplu”.

Creștere la nivel de grup

La nivel de grup, Zalando estimează un brut al mărfurilor (GMV) și venituri mai mari cu  între 4% și 9%, datorită implementării eficiente a strategiei Zalando pe ambele direcții de creștere: business-to-consumer (B2C) și business-to-business (B2B). Profitul ajustat înainte de dobânzi și taxe (EBIT ajustat) este estimat să ajungă între 530 și 590 de milioane de euro. În 2024, GMV și veniturile s-au situat în partea superioară a intervalului estimat, înregistrând o creștere de 4,5% și, respectiv, 4,2%. EBIT ajustat a atins 511 milioane de euro, în creștere de la 350 milioane de euro în 2023, depășind estimările inițiale, care variau între 440 și 480 de milioane de euro.

Zalando a revenit la o tendință ascendentă a numărului de clienți activi în 2024, înregistrând o creștere de 4,5%, până la un nivel record de 51,8 milioane.

Aşadar, a fost fondat la Berlin în anul 2008, Zalando este cel mai mare retailer online de modă, multibrand, din Europa. Compania oferă servicii Business-to-Consumer (B2C) și Business-to-Business (B2B).

În segmentul B2C, retailerul este present în 25 de piețe și are în jur de 50 de milioane de clienți activi. În zona B2B, compania își folosește infrastructura logistică, software-ul și capacitățile de servicii pentru a sprijini mărcile și comercianții în gestionarea și extinderea afacerii de comerț electronic, atât pe platforma Zalando, cât și în afara acesteia.

Sursa – www.economica.net




Românii, loviți în plin de inflație. Pe ce vom ajunge să plătim mai mult

Românii, loviți în plin de inflație. Pe ce vom ajunge să plătim mai mult. Situația economică a României se înrăutățește, [...]

Schimbări MAJORE la pensii! Guvernul anunță noi impozite

Schimbări MAJORE la pensii! Guvernul anunță noi impozite. Autoritățile intenționează să elimine impozitarea progresivă a pensiilor speciale. Un proiect de [...]

Taxa pe stâlp. Cum va fi calculată și ce înseamnă

Ministrul Finanțelor, Tanczos Barna, a anunțat marți, în cadrul conferinței PRIA Finance for Key Business Sectors, că normele privind „taxa [...]

Paște scump în 2025! Creșteri de prețuri ULUITOARE la alimente. Ce îi așteaptă pe români

Paște scump în 2025! Creșteri de prețuri ULUITOARE la alimente. În următoarele trei luni, alimentele vor înregistra scumpiri accelerate. Conform [...]