Intr- o analiză realizată de experţii Sierra Quadrant, se evidenţiază piaţa service-urilor auto din România, care a ajuns la o cifră de afaceri netă de peste 7,5 miliarde de lei, mai mult decât dublu faţă de anul 2010, şi înregistrează un profit net ce depăşeşte 600 milioane de lei, de aproape cinci ori mai mare decât în urmă cu zece ani.
În contextul service-urilor, analiştii sunt de părere că acest segment de piaţă necesită o reglementare mai strictă, care să prevadă termene foarte clare privind lucrările de reparaţii auto, întrucât, în prezent, multe dintre service-uri, marea lor majoritate slab capitalizate, au renunţat la stocuri şi lucrează numai la comandă, iar timpii de reparaţie, mai ales în cazul vehiculelor aflate în garanţie sau leasing, au ajuns să se întindă pe o durată de până la 3 – 6 luni.
Această analiză realizată pe baza datelor de la Registrul Comerţului şi Ministerul Finanţelor Publice, în România funcţionează peste 15.000 de firme care au ca obiect de activitate „Activităţi de întreţinere şi reparare a autovehiculelor” (COD CAEN 4520).
În ţara noastră, cele mai multe astfel de puncte de lucru sunt în: Bucureşti (1.682), urmate de Cluj (805), Timiş (607), Bihor (601), Ilfov (595), Constanţa (547), Prahova (524), Argeş (497), Dolj (457), Braşov (443), Suceava (430) şi Iaşi (417).
Per ansamablu, piaţa service-urilor auto a ajuns la o cifră de afaceri netă de peste 7,5 miliarde de lei, un nivel mai mult decât dublu faţă de 2010, când afacerile erau de 2,97 miliarde lei. De asemenea, profitul net a depăşit 600 milioane de lei, faţă de valoarea de 137 milioane de lei, înregistrată in urmă cu un deceniu.
În ceea ce prezintă numărul auto, la finele anului 2019, în România erau înmatriculate 8,74 milioane de vehicule (autoturisme, motociclete, autoutilitare etc.), din care numai 392.430 erau noi (0-2 ani), iar cele mai multe aveau peste 12 ani de vechime (6,07 milioane). Cele mai noi statistici oficiale arată că, în prima jumătate a lunii octombrie 2020, s-au înmatriculat la nivel naţional 6.775 de vehicule noi şi 20.667 second hand.
În acest sens, analiştii de la Sierra Quadrant susţin că, în domeniul vânzării de maşini noi, este necesară impunerea unor condiţii mai stricte de funcţionare pentru dealeri, „în condiţiile în care aceştia au puţine service-uri, personal insuficient şi o lipsă aproape totală de piese în stocuri”.
Pentru acest domeniu de activitate, experţii spun că legea pe baza căreia funcţionează service-urile din România trebuie modificată în aşa fel încât să elimine posibilitatea reparării vehiculelor cu piese din dezmembrări.
„Asistăm la un fenomen care a luat amploare în România – reparaţia maşinilor cu piese din dezmembrări. Cine garantează pentru calitatea acestora? Autorităţile trebuie să intervină mai puternic pe acest segment. Dacă mergeţi cu maşina la un service din cartier, cereţi informaţii despre piesele pe care urmează să le folosească. Evitaţi produsele second-hand, din dezmembrări, şi cereţi documentele de garanţie. Toate service-urile auto trebuie, conform legii, să asigure garanţie pentru lucrările efectuate, astfel că este absolut esenţial să solicitaţi documentele care prevăd acest lucru alături, bineînţeles, de factura şi bonul fiscal pentru serviciile prestate”, consideră consultanţii Sierra Quadrant.
Din punct de vedre legel, în ultimii ani, inspectorii Registrul Auto Român (RAR) au descoperit sute de cazuri de service-uri care nu aveau autorizaţie tehnică, nu înregistrau dovezi care să demonstreze conformitatea activităţilor executate cu condiţiile tehnice şi de calitate impuse, astfel încât vehiculele să corespundă condiţiilor şi reglementărilor legale privind admiterea şi menţinerea în circulaţie.