În industria auto, Wayne Griffiths, CEO al mărcilor SEAT și Cupra în cadrul filialei SEAT S.A. a grupului Volkswagen, consideră că taxarea suplimentară a Tavascan ar putea „șterge” modelul de pe hartă.
În precizările acestuia, creșterea prețului Cupra Tavascan – SUV complet electric care se vinde cu aproximativ 52.000 de euro în Europa , iar pentru a acoperi taxa de 21,3% nu este o opțiune în actualul mediu economic european.
Însă, nici mutarea producției într-o altă zonă, după ce compania a investit deja în creșterea capacității uzinei din Anhui (China) a grupului Volkswagen, un joint-venture cu JAC Automobile Group, nu poate fi luată în calcul.
În opinia lui Griffiths, fără vânzările prevăzute pentru modelul Tavascan, Cupra ar rata anul viitor obiectivele de reducere a emisiilor de dioxid de carbon impuse în Uniunea Europeană și s-ar confrunta astfel cu amenzi foarte mari, care ar duce, inevitabil, la o reducere a producției cu un posibil impact inclusiv asupra forței de muncă din Spania.
Astfel, „Asta pune în pericol întregul viitor financiar al companiei. (…) Intenția a fost de a proteja industria auto europeană, dar pentru noi are efectul opus”, a declarat ”, a declarat Wayne Griffiths pentru Reuters.
În opinia sa, aceasta este cea mai fermă opoziție de până acum din partea unui producător auto afectat de noile taxe. Totodată, raționamentul șefului SEAT și Cupra subliniază îngrijorarea că decizia luată de politicienii de la Bruxelles va afecta puternic inclusiv companiile europene pe care, în teorie, încearcă să le protejeze de concurența neloială a firmelor chinezești.
Concret, modelul CUPRA Tavascan, la fel ca modelele electrice Mini produse în uzine BMW din China, ar fi trebuit să suporte inițial o taxă suplimentară de 38,1%, ceea ce a determinat proteste din partea ambelor companii. Luna trecută, după negocieri cu oficiali ai Comisiei Europene, taxa a fost redusă la 21,3% pentru ambele mărci, ele fiind incluse pe lista companiilor care au cooperat cu anchetatorii Comisiei.
Financiar însă, chiar și cu o taxă mai redusă, șansele modelelor electrice CUPRA produse în China de a fi competitive pe piața europeană sunt aproape nule. Tocmai de aceea, Griffiths a menționat în discuția cu Reuters că discută la „diferite niveluri” cu oficiali ai Comisiei Europene, dar și cu guvernele german și spaniol pentru a găsi soluții.
„Nu suntem o marcă din China care încearcă să invadeze piața europeană. Mașinile noastre nu se adresează maselor. Vehiculul nostru nu este un produs subvenționat. Suntem un altfel de animal. Asta este ceea ce încercăm să explicăm”, a încheiat șeful CUPRA.
Grupul Volkswagen se află într-un amplu proces de eficientizare
În mod prectic, cu doar câteva ore înaintea declarațiilor șefului Seat și CUPRA, vești rele au venit și de la oficialii grupului Volkswagen. Aceștia au avertizat că, în actualele condiții de piață și cu presiunea pe reducerea costurilor, ar putea apela la noi concedieri și chiar la închiderea unor uzine din Germania.
În aceste condiţii, constructorul auto ar putea să recurgă la concedieri obligatorii în țara de origine, punând astfel capăt unui program de securitate a locurilor de muncă care excludea concedierile forțate până în anul 2029.
Din precizările sindicatelor, care au promis o „rezistență feroce” la aceste planuri, unii oficiali Volkswagen consideră că o mare fabrică asamblare a vehiculelor și una de componente, ambele nenominalizate, dar aflate în Germania, sunt învechite și ar trebui închise.
Oricare dintre aceste măsuri ar marca prima închidere a unei uzine din Germania a grupului în istoria sa de 87 de ani.
Sursa – www.economica.net