Care este deficitul forței de muncă şi care sunt provocările dintre IMM-uri versus Corporaţii

10 min citire

Inrolare trafic.ro




 

În privinţa muncii, Pluxee România, partenerul global pentru beneficii extrasalariale şi soluţii pentru creşterea implicării angajaţilor la locul de muncă, dezvăluie rezultatele studiului „Talent Insight. Piața Muncii și IMM-urile”, dezvoltat împreună cu Ipsos România.

Acest studiu și-a propus să fie o radiografie a modului în care IMM-urile recrutează și motivează angajații, dar și să determine principalele provocări, tendințele și dinamicile mediului antreprenorial pe piața forței de muncă.

Astfel, „Talent Insight. Piața Muncii și IMM-urile” este parte din strategia pe termen lung a Pluxee România de a susține mediul antreprenorial românesc, compania deservind în prezent peste 25.000 de companii de tip IMM și mai bine de 500.000 de angajați care lucrează pentru acestea.

În opinia sa, “Un sector antreprenorial puternic este esențial pentru o economie sănătoasă. În contextul economiei globale, 70% din forța de muncă provine din sectorul IMM. Obiectivele de dezvoltare durabilă până în 2030 vor putea fi atinse doar cu ajutorul acestui sector, prin acoperirea cererii de locuri de muncă, a contribuției la starea de bine a oamenilor și cu soluții pentru transformare sustenabilă. Din acest punct de vedere, al reprezentativității IMM-urilor, România este aliniată cu media globală. Aproape 7 din 10 angajați români lucrează într-un IMM. 1 din 5 angajați care lucrează într-un IMM local primesc, lună de lună, beneficii din ecosistemul Pluxee, care contribuie la o calitate mai bună a vieții. Ca partener de beneficii extrasalariale și soluții pentru pentru motivarea și implicarea angajaților pentru mai mult de 25.000 de IMM-uri, ne-am propus să sprijinim sectorul antreprenorial cu o analiză profundă a modului în care acesta se poziționează pe piața muncii.

Analiza arată că IMM-urile plasează forța de muncă printre primii trei factori care influențează evoluția companiei, cu un accent semnificativ mai mare în companiile antreprenoriale care depășesc 50 de angajați. În plus, recrutarea și retenția angajaților reprezintă a doua preocupare a antreprenorilor legată de piața forței de muncă, la mică distanță de așteptările salariale necorelate cu experiența candidaților.

Studiul “Talent Insight. Piața Muncii și IMM-urile”, pe care îl facem public astăzi, reprezintă un demers esențial în contextul în care se așteaptă ca sectorul IMM să ridice nivelul economic al țării dar și calitatea vieții a unei mari părți din populație. Mai mult, ajută companiile din mediul IMM să înțeleagă mai bine unde se află în prezent și ce pot face pentru a crea branduri de angajator care să răspundă pozitiv și eficient preocupărilor și așteptărilor angajaților, să fie competitive pe piață.” susține Doris Dezzani, Chief Marketing Officer Pluxee România.

În plus, Pluxee și-a consolidat angajamentul față de mediul antreprenorial românesc prin numeroase acțiuni și inițiative de susținere a acestuia.

-În 2023, compania a colaborat cu Startarium pentru a sprijini „Românii sunt antreprenori”, competiția care celebrează spiritul mediului de afaceri din România, dedicată atât antreprenorilor aflați la început de drum, cât și celor care doresc să-și dezvolte ideile.

-Începând cu luna martie a acestui an, susținerea pentru mediul antreprenorial înseamnă și Pluxee IMM Connect, o platformă dedicată educației și inspirației antreprenoriale.

În afirmaţiile sale, „Studiul‚ Talent Insight. Piața muncii și IMM-urile’ reprezintă o analiză complexă a relației dintre IMM-uri și angajații acestora, subliniind fundamentul solid al unui parteneriat bazat pe încredere și respect reciproc, dar și obstacolele întâmpinate. Este impresionantă abilitatea antreprenorilor de a crea, uneori poate intuitiv, acel climat informal, creativ și dinamic care îi inspiră și îi ajută pe angajații talentați să își descopere și să își utilizeze la maxim potențialul și abilitățile.

Studiul lansează provocarea pentru antreprenorii români să profite de ocazia care li se oferă: aceea de a reinventa regulile jocului pe piața muncii, de a construi branduri puternice de angajator, care să atragă și să inspire o întreagă generație de profesioniști pentru a defini viitorul muncii în România. Rezultatele oferă o perspectivă clară, complexă și utilă cu privire la instrumentele pe care IMM-urile le au la îndemână pentru a putea recruta corect și a reține talentele, pe o piață a forței de muncă din ce în ce mai dinamică și provocatoare.”, declară Alina Stepan, CEO Ipsos România.

Deficitul forței de muncă, se află în top 3 provocări ale companiilor antreprenoriale

În prezent, inflația, care afectează 52% dintre IMM-uri, schimbările fiscale, resimțite de 45% dintre acestea, și deficitul de forță de muncă, care îngreunează activitatea pentru 33% dintre IMM-uri, sunt cele mai semnificative aspecte externe care influențează performanța IMM-urilor din România. Aproape jumătate dintre IMM-urile cu peste 50 de angajați consideră lipsa specialiștilor ca fiind principalul factor care le afectează performanța.

În plus, salariile necorelate cu experiența candidaților, o problemă pentru 32% dintre angajatori, retenția și motivarea angajaților, precum și discrepanțele între CV și experiența reală, fiecare indicată de 30% dintre IMM-uri, sunt principalele provocări cu care se confruntă angajatorii din sectorul IMM pe piața forței de muncă.

În ceea ce privește selecția candidaților, anunțurile pe platforme de recrutare dedicate, utilizate de 58% dintre IMM-urile cu peste 50 de angajați, colaborările cu agenții de recrutare, alese de 39%, recomandările din partea angajaților, folosite de 38%, și postările pe platforme noi de anunțuri, adoptate de 36% dintre acestea, sunt metodele cele mai frecvent utilizate.

Pe de altă parte, 42% dintre IMM-urile mai mici (sub 50 de angajați) preferă în primul rând recomandările interne, din partea angajaților, urmate de publicarea anunțurilor pe platformele de recrutare tradiționale, utilizate de 41% dintre acestea.

Aproximativ un sfert dintre antreprenori au declarat că folosesc oportunitățile de internship în companie ca metodă de a forma și recruta viitorii angajați.

Pentru angajații români care lucrează în prezent în IMM-uri, acestea sunt atractive datorită culturii organizaționale, apreciată de peste jumătate dintre ei, oportunităților de avansare în carieră, valorizate de aproape patru din zece, și posibilităților de dezvoltare profesională, relevante pentru mai mult de o treime dintre angajați.

Motivele care i-ar determina pe românii care lucrează în alte tipuri de companii să aleagă un loc de muncă într-un IMM includ: salariul competitiv, un factor decisiv pentru 75% dintre ei, un pachet de beneficii extrasalariale atractiv, important pentru 62% dintre respondenți, o cultură organizațională în linie cu așteptările lor, valorizată de 61%, oportunități de dezvoltare în carieră, apreciate de 57%, și un program de lucru flexibil, atractiv pentru 41% dintre aceștia.

Avantajele de a lucra într-un IMM versus corporație

Din perspectiva angajaților, companiile mari oferă mai multe avantaje financiare, oportunități de dezvoltare și de lucru pentru companii cu renume, diversitate de proiecte, capacitate mai mare de digitalizare și adopție AI, dar și acces la mai multe resurse pentru angajați.

Pe de altă parte, munca într-un IMM oferă avantaje precum un mediu de lucru prietenos, acces direct la conducere printr-o cultură informală, posibilitatea de a influența direct deciziile și strategia, acces la feedback direct și frecvent, cât și șansa de le fi recunoscute meritele.

Studiul relevă că 1 din 2 angajați români din IMM-uri resimte că dezechilibrul între viața profesională și cea personală este principala provocare la locul de muncă, iar un procent similar de angajați își doresc mai multe oportunități de dezvoltare sau avansare. De asemenea, aproximativ jumătate dintre angajații români simt că lucrează în condiții nestructurate și cu resurse limitate.

1 din 3 angajatori din IMM-uri preferă următoarele modalități de motivare a angajaților:

-beneficii extra-salariale,

-bonusuri bazate pe performanță,

-plata orelor suplimentare și

-oferirea de feedback și

-comunicare deschisă.

În topul factorilor motivanți identificați de angajații din IMM-uri, siguranța locului de muncă, menționată de aproape o treime dintre angajați, plata orelor suplimentare, valorizată de peste un sfert dintre aceștia, și beneficiile extrasalariale, apreciate de aproape unul din cinci angajați, ocupă primele locuri.

Aşadar, studiul „Talent Insight. Piața Muncii și IMM-urile” a fost realizat de Pluxee România, împreună cu Ipsos România, în perioada aprilie – mai 2024. Eșantionul cuprinde 300 de antreprenori sau manageri din mediul IMM și 500 de angajați din IMM-uri sau care declară că intenționează să se angajeze într-un IMM, ambele categorii din mediul preponderent urban. Datele au fost culese prin chestionare aplicate online, cât și la sediul companiilor.

Sursa – www.economica.net