Care sunt problemele si perspectivele industriei romanesti de moda?

Productia locala de moda a scazut usor, dar constant, in ultimii cinci ani, de la aproape 4 miliarde de euro in 2014, pana la mai putin de 3,5 miliarde de euro in acest an, potrivit celui mai recent studiu realizat de MKOR Consulting. Printre cauzele acestei scaderi se numara lipsa acuta de personal, cresterea costurilor de productie sau suportul scazut din partea autoritatilor, sunt de parere reprezentantii acestui domeniu.

Potrivit lui Mihai Pasculescu, presedintele Federatiei Patronale a Textilelor, Confectiilor si Pielariei, in aceasta industrie activeaza in prezent circa 270.000 de anagajati, in conditiile in care, in urma cu 10 ani, numarul acestora era de 500.000 de persoane. In aceste conditii, cei peste 6000 de producatori din industria modei cauta solutii alternative precum digitalizarea si tehnologizarea, salarii mai mari sau externalizarea serviciilor. Astfel, viitorul productiei locale de fashion se anunta mai scump, producatorii si marile fabrici fiind de acord ca ceea ce se va realiza va viza clienti care vor plati mai mult.

„Nu mai exista oameni care vor sa munceasca in fabrici. Prin faptul ca avem acesti asistati sociali, care au un back up financiar minim, ii determina sa nu mai vina la munca, lipsa scolilor profesionale, care au fost desfiintate acum cativa ani. Astfel, unde sa se mai califice tinerii? Plus aceasta mentalitate ca este o rusine sa muncesti in fabrica”, sustine Alina Rachieru, brand owner Pineberry.

Digitalizarea si tehnologizarea reprezinta una dintre solutiile aceasta lipsa acuta de personal, iar companiile au investit in acest domeniu, atat D&D International, fabrica unde se produce brandul local Pineberry, cat si fabricile Caremil, Smirodava si Tanex.

„Digitalizam si tehnologizam cat putem. Noi am accesat fonduri si am investit aproape 500.000 de euro in tehnologie de top, tocmai ca sa nu mai depindem atat de mult de oameni. Intr-adevar, nu ai cum sa tii o fabrica de productie textile doar din roboti si utilaje, dar macar la unele operatiuni nu mai ai nevoie de personal calificat”, explica Rachieru.

O alta solutie este cresterea salariului, dar acest lucru implica si o crestere a veniturilor din productie, sustine Adrian Bajenaru, general manager Tanex.

„Ii platim mai bine. Pentru a-i plati mai bine, trebuie sa avem venituri mai mari si atunci urcam pe segmentul de piata catre o clientela care isi permite sa plateasca. Ce simt eu ingrijorator este ca tinerii nu mai vin in aceste domenii. Ce vom face peste 15-20 de ani? Ce solutii sunt aici?”, se intreaba Bajenaru.

Alta potentiala solutie este imigratia, aducerea de personal din tari precum Vietnam sau Sri Lanka, dar si legislatia, spune Sorin Chiriac, managing director Sense / Caremil / Smirodava.

„Imigratia ar fi o solutie, personal din Vietnam, din Sri Lanka. Bineinteles, robotizarea poate fi o solutie – nu cred ca functioneaza in cadrul productiei de serie mica. Cred ca si legislatia poate oferi solutii. E nevoie de o legislatie mai flexibila – timp de munca, taxarea salariilor mici. Solutia gasita in constructii poate fi implementata si in industria textila, si, bineinteles, calificarea. Calificarea costa fiecare fabrica. Daca angajeaza ucenici, va avea niste costuri. Statul, la nivel declarativ, se implica in programe de ucenicie, dar toata aceasta legislatie e data in limita bugetului. Practic, antreprenorul isi asuma un risc daca angajeaza ucenici, pentru ca s-ar putea ca daca agentia nu mai are buget, sa ramana fara bani”, declara Chiriac.

Viitorul acestui sector poate fi peste hotare, in tari in curs de dezvoltare. „Nu ne putem impotrivi curentului de globalizare. Vom tine produse pe care le vom face aici si vom produce alte produse in alte zone mai ieftine, dar va trebui sa investim noi acolo, in dezvoltare de produs, in finantare si asa mai departe. Aceasta este etapa urmatoare in industrie”, sustine Bajenaru.

Pentru Pineberry, viitorul inseamna dezvoltarea brandului local. „Noi o sa mergem pe dezvoltarea brandului local. Avem planuri sa deschidem magazine si in mai si la inceputul anului acesta am deschis primul online in Marea Britanie, o franciza. Mai avem acum o cerere din alt oras din Marea Britanie si speram sa dezvoltam brandul si pe partea aceasta. Bineinteles, nu o sa renuntam la clientii pe care ii avem in portofoliu de zece ani”, spune Alina Rachieru.

sursa wall-street.ro

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata