Care sunt sumele ecotichetului din programul Rabla 2025?

De Jurnalul Național 102 citiri
7 min citire

Recent, pe site-ul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor a fost publicat, fără mare tam-tam, proiectul ghidului de finanțare al programului Rabla 2025. Surprinzător, acest document susține foarte puține dintre afirmațiile recente ale Ministrului Mircea Fechet și chiar mai puțin din solicitările industriei auto locale.

Aparent, declarațiile din ianuarie 2025 ale Ministrului Mediului, cu privire la o eventuală majorare a valorii tichetelor, au fost doar o perdea de fum, sumele propuse a fi acordate participanților în Rabla 2025 rămânând la nivelul din 2024.

„Programul are caracter multianual, se aplică la nivel naţional și se desfăşoară în perioada 2025-2030

În afirmaţiile sale, „Îmi doresc ca valoarea ecotichetului la autoturismele electrice să crească, reamintesc că aceasta a scăzut anul trecut de la 10.000 la 5.000 de euro, ceea ce a descurajat, cel mai probabil, mulți români să achiziționeze un autoturism electric. (…) Ne dorim să simplificăm procedura. Întrucât în acest moment există mai multe ecobonificații, voi veni cu o propunere pentru programul multianual 2025-2030”, declara Mircea Fechet la finalul lui ianuarie 2025.

E drept că, ulterior, ministrul și-a nuanțat opiniile evitând să menționeze creșterea valorii tichetelor, dar incluzând în discuție eliminarea mașinilor diesel din program.

Cert este că, în proiectul Referatului de aprobare a „Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi”, ca și în proiectul Ghidului de finanțare pentru acest program, ambele publicate pe site-ul Ministerului Mediului se menționează că „programul are caracter multianual, se aplică la nivel naţional și se desfăşoară în perioada 2025-2030. Finanţarea programului se realizează din veniturile Fondului pentru mediu constituite în temeiul O.U.G. nr. 115/2011 privind stabilirea cadrului instituţional şi autorizarea Guvernului, prin Ministerul Finanţelor Publice, de a scoate la licitaţie certificatele de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României la nivelul Uniunii Europene, aprobată prin Legea nr. 163/2012, cu modificările şi completările ulterioare, în limita creditelor de angajament şi bugetare prevăzute cu această destinaţie prin bugetul anual al Fondului pentru mediu”.

Sumele aferente ale acestui program sunt exact valorile existente în anul 2024

Apoi, aceleași documente menționează clar că sumele aferente ecotichetului Rabla 2025 sunt de „7.000 lei pentru achiziţionarea unei motociclete; 10.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie termică (cu ardere internă) sau hibrid; 13.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou plug-in hibrid sau a unei motociclete electrice; 25.500 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen”. Adică exact valorile existente și în 2024.

Aceste sume au dus la o scădere cu mai bine de 30% a înmatriculărilor de mașini electrice comparativ cu anul 2023

Departe de solicitările producătorilor și comercianților de mașini din România, aceste sume – în special cele aferente mașinilor electrice – au puține șanse să compenseze impactul deciziei anterioare de a reduce valoarea ecotichetelor. Rezultatul acelei decizii a Ministerului Mediului a fost vizibil în rezultatele pieței auto la finalul lui 2024: o scădere cu mai bine de 30% a înmatriculărilor de mașini electrice comparativ cu 2023.

Pentru vehicule electrice de la 10.000 la 5.000 de euro, automat şi piaţa a scăzut

Merită amintit în acest context faptul că secretarul general al Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), declara la finalul lui februarie că, „scăzând ecobonusul (n.. – de anul trecut) pentru vehicule electrice de la 10.000 la 5.000 de euro, automat şi piaţa a scăzut. Bonusul nu a fost suficient de atractiv pentru clienţii potenţiali de vehicule electrice. Noi ne dorim să fie ceva mai mare de 5.000 de euro, dar nu ştim la cât se va ajunge. Depinde şi de Ministerul Finanţelor, depinde şi de Ministerul Mediului”.

De asemenea, Mihai Bordeanu, director al mărcii Dacia pentru Europa de Sud-Est, inclusiv pentru România, menționa în ianuarie 2025 că Rabla Plus „cu 5.000 n-a mers. Ca atare, dacă va fi mai mult cu 500, cu o mie sau două, nu știu și nimeni nu vă poate spune în momentul ăsta. Discutăm și sperăm să fie luată o decizie cât mai curând”.

Cecilia Tudor: Avem nevoie de susținerea statului pentru vânzarea de vehicule electrice

Iar Cecilia Tudor, Managing Director Renault South Eastern Europe, declara în februarie că „pe plan intern avem o problemă recurentă – programul Rabla. Așteptăm informații. Am avut mai multe întâlniri cu AFM și sperăm că solicitările noastre să fie luate în calcul. Este foarte importantă prima pentru electrice. Anul trecut s-a văzut clar scăderea de pe această piață. Cu aproape 34%! E mult. Noi suntem pregătiți cu noi modele electrice pentru 2025, dar dacă nu se întâmplă nimic în domeniul primei oferite de stat avem o problemă. Avem nevoie de susținerea statului pentru vânzarea de vehicule electrice. Noi am cerut o primă de 7.000 – 8000 de euro. Dacă prima rămâne la 5.000 de euro e complicat. S-a văzut în 2024. Și nu doar în România, ci în toate țările în care a scăzut sau eliminat subvenția”.

În acest context, cu valorile publicate de Ministrul Mediului în acest proiect de finanțare a „Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic 2025-2030”, este limpede că există puține șanse de creștere a pieței mașinilor electrice. Dacă valorile ecotichetelor nu vor fi modificate în următoarea perioadă, speranța comercianților rămâne la eventualul program pan-european de susținere a vânzărilor de mașini cu emisii reduse care pare a lua naștere în birourile de la Comisia Europeană. Dar și acesta este, deocamdată, doar un proiect. Dar, atenție, conform detaliilor din proiectul programului Rabla 2025, subvențiile nu pot fi cumulate.

Trebuie menționat și faptul că măcar una dintre ideile menționate anterior de Ministrul Fechet este definită clar în documentele publicate – cu caracter de proiect, e drept – pe site-ul ministerului: la Capitolul II, Articolul 9, din ghidul de finanțare se menționează că „AFM nu finanțează achiziția autovehiculelor alimentate cu combustibil motorină”.

Sursa – www.economica.net




Ora de vară 2025. Când se schimbă ora în România

Trecerea la ora de vară este programată pentru noaptea dintre 29 și 30 martie, de sâmbătă spre duminică. Schimbarea afectează [...]

Cum se vor calcula pensiile în 2025! Ce se schimbă

Cum se vor calcula pensiile în 2025! Ce se schimbă? Începând cu 1 septembrie 2024, sistemul public de pensii din România [...]

Românii, loviți în plin de inflație. Pe ce vom ajunge să plătim mai mult

Românii, loviți în plin de inflație. Pe ce vom ajunge să plătim mai mult. Situația economică a României se înrăutățește, [...]

Schimbări MAJORE la pensii! Guvernul anunță noi impozite

Schimbări MAJORE la pensii! Guvernul anunță noi impozite. Autoritățile intenționează să elimine impozitarea progresivă a pensiilor speciale. Un proiect de [...]