Cronologia unui an de la prima zi de şcoală online în România

0 13

Dacă s-ar face cronologia unui an de la prima zi de şcoală online, s-ar descoperii că elevii fără acces la educaţie, au pierdut 24 de săptămâni de şcoală.În plus, în prezent în Romănia, riscurile creşterii record ale ratei de abandon şcolar sunt foarte mari.

Joi 11 martie, se împlineşte un an de la declararea oficială a pandemiei şi de la prima zi în care şcolile din România s-au închis, iar educaţia a trecut în mediul online.

Anul trecut, aproape o treime din absolvenţii de clasa a VIII-a din comunităţile defavorizate nu s-au prezentat la Examenul de Evaluare Naţională. Riscul ca rata de abandon şcolar să crească este unul foarte ridicat, în condiţiile în care în România părăsirea timpurie a şcolii este oricum la al treilea cel mai mare nivel din Europa.

În acest sens, elevii din mediul rural se confruntă cu provocări uriaşe. Cei fără posibilităţi materiale, fără acces la internet şi echipamente, fără programe de educaţie remedială, fără profesori calificaţi în metodologia predării digitale au pierdut până la acest moment 24 de săptămâni de şcoală.

Începe decalajul dintre şcolile rurale şi cele din mediul urban, iar victimele vor fi aproape un milion de copii care învaţă la sat.

Bucureşti, 11.03.2021. La un an de declararea oficială a pandemiei şi de la prima zi în care şcolile din România s-au închis, iar educaţia s-a transferat în online, aproape un milion de copii înscrişi în învăţământul preuniversitar din mediul rural se află în faţa unui moment critic, conform organizaţiei World Vision România.

„Este responsabilitatea noastră, a tuturor, să continuăm să intervenim cu măsuri reale pentru ca aceşti copii să depăşească pierderile de învăţare acumulate în perioada în care orele s-au desfăşurat online. În caz contrar, cel mai probabil vom asista la creşterea spectaculoasă a abandonului şcolar şi, în viitor, la rate-record ale şomajului.”

În prezent, cifrele ultimelor 12 luni din sistemul românesc de învăţământ arată astfel:

– 40% dintre elevii din mediile defavorizate, majoritatea înscrişi la şcolile din mediul rural, nu au făcut şcoală online, din diverse motive: din cauza problemelor financiare familiile lor nu le-au putut asigura un smartphone sau un calculator cu care să lucreze; nu au avut conexiune la internet – 1 din 3 sate în care World Vision activează are zone cu semnal slab sau inexistent; profesorii nu au fost pregătiţi să predea şi să-şi examineze elevii online; nu au avut un loc acasă unde să participe la lecţiile online.

– Concret, elevii care nu au avut acces la internet au pierdut 24 de săptămâni de şcoală.

– Cel mult 70% dintre elevii de clasa a VIII-a din cele mai vulnerabile comunităţi din mediul rural au participat la Evaluarea Naţională. Această statistică ne dovedeşte că riscul ca rata de părăsire timpurie a şcolii să crească este unul foarte mare, în condiţiile în care în România abandonul şcolar este oricum la al treilea cel mai mare nivel din Europa. Este important să nu-i uităm pe aceşti copii lăsaţi în urmă, să-i ajutăm să continue să înveţe, iar programele dedicate lor sunt esenţiale.

– Jumătate din elevii care au participat la examenul de Evaluare Naţională au obţinut note sub 5 la matematică.

Pe de altă parte, efectele pandemiei au fost resimţite inclusiv de familiile acestor copii. În vara anului trecut, 60% dintre părinţi nu au lucrat, iar 50% dintre familii nu au avut alimente şi produse de bază. În aceste condiţii, nu mai poate surprinde faptul că 91% dintre toţi copiii au fost afectaţi din punct de vedere psihologic şi că mai bine de o cincime dintre copiii de la sat consideră că nu sunt niciodată sau sunt doar uneori fericiţi.

Însă, la începutul anului 2021, în continuare 237.000 de elevi nu aveau acces la internet şi 287.000 de elevi nu aveau echipamente pentru şcoala online. După decizia de redeschidere a şcolilor, peste 80% dintre profesori încă spun că au nevoie de formare în domeniul educaţiei digitale, doi din trei profesori afirmă că este necesar un ghid standardizat pentru educaţie remedială, iar aproape jumătate dintre profesorii din mediul rural care au răspuns unui sondaj al Fundaţiei World Vision România consideră că elevii lor au pierdut din materie în pandemie.

Aşadar, ca răspuns de urgenţă la această criză, World Vision România a realocat fonduri pentru a susţine peste 24.000 de copii din programele sale cu alimente, produse de igienă, burse şi programe de educaţie remedială, pentru recuperarea materiei pierdute. Peste 5.000 de copiii au primit tablete pentru a învăţa online, iar 4.000 de elevi susţinuţi de World Vision au recuperat în curtea şcolii o parte dintre orele pierdute. Programele de educaţie ale fundaţiei au condus la o rată de promovare la examenul de Bacalaureat a elevilor susţinuţi de World Vision România de 95%, iar peste 50% dintre copiii din programele noastre de educaţie remedială şi-au îmbunătăţit rezultatele şcolare.

„Acesta este tabloul general al învăţământului din România: cu decalaje în creştere între învăţământul de la oraş şi cel din mediul rural, între cei care au şi cei care nu au acces la resurse, decalaje care practic condamnă aproape un milion de copii la o bătălie pentru viitor în care pornesc cu şanse în minus. Şi pe care o pot pierde dacă nu intervenim cât mai repede şi cât mai adaptat nevoilor fiecărui copil”, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.

În prezent, World Vision România este o organizaţie care desfăşoară programe de intervenţie umanitară de urgenţă, dezvoltare şi advocacy, punând în centrul activităţii sale bunăstarea copilului. Organizaţia se concentrează asupra muncii cu copiii, familiile şi comunităţile, în scopul depăşirii sărăciei şi nedreptăţii. Fundaţia lucrează cu persoanele cele mai vulnerabile din lume, indiferent de religie, rasă, etnie sau gen.

World Vision România face parte din parteneriatul World Vision International, prezent în aproape 100 de ţări din întreaga lume. În 30 de ani de prezenţă în România, am ajutat peste 560.000 de copii şi adulţi, în aproape 500 de comunităţi din 18 judeţe.

Asociaţia crede în dreptul la şanse egale pentru copiii de la sate şi de la oraş şi de aceea în comunităţile rurale unde este prezentă desfăşoară programe de dezvoltare comunitară pe termen lung, cu focus pe educaţie şi reducerea abandonului şcolar, sănătate şi protecţia copilului, agricultură şi dezvoltare rurală, angajament civic şi creştin. Copiilor li se facilitează astfel accesul la condiţii de viaţă mai bune prin dezvoltarea durabilă a comunităţii în care trăiesc. Prin proiectele noastre, ne concentrăm pe transformarea comunităţilor şi a membrilor acestora pentru a realiza o viaţă împlinită pentru fiecare copil.

Sursa: Agerpres
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata