Din punct de vedere imobiliar, ascunsă după emblematicele clădiri care găzduiesc sediul central și muzeul mărcii, uzina BMW din Munchen se află într-un amplu proces de retehnologizare menit să susțină lansarea a ceea ce germanii numesc Neue Klasse, în speță o nouă generație de vehicule, dar și o nouă filosofie, care va purta marca germană în viitor.
Uzina crește pe zi ce trece – pe verticală, nu pe orizontală
Fiind încorsetată de clădiri rezidențiale, vechea uzină „de casă” aflată în funcțiune încă din 1922 în cartierul Milbertshofen din Munchen crește pe zi ce trece – pe verticală, nu pe orizontală – transformându-se într-un centru de producție care, alături de noua uzină din Debrecen, va asigura lansarea primelor produse Neue Klasse. Extrem de interesant și foarte rar văzut, întregul proces de retehnologizare are loc în timp ce în anumite zone producția încă funcționează la capacitate maximă.
În timp ce producţia rămâne activă, trei noi hale de producţie sunt construite în prezent pentru atelierul de caroserii, asamblare şi logistica de producţie asociată.
Investiția va fi de circa 650 de milioane de euro
În afirmaţiile sale, „Pentru începerea producţiei Neue Klasse vom avea o fabrică de ultimă generaţie în Munchen, care se caracterizează prin flexibilitate, inovaţie şi, mai presus de toate, eficienţă. (…) Cu Neue Klasse vom reduce semnificativ costurile de producție”, explică Peter Weber, directorul uzinei.
Începând din 2027, la doar un an după ce primul model Neue Klasse va ieși de pe linia de asamblare a fabricii complet noi de la Debrecen (Ungaria), și uzina din Munchen va produce exclusiv automobile electrice. Asta în ciuda faptului că strategia grupului bavarez indică dezvoltarea de produse care să poată fi propulsate de oricare dintre tehnologiile disponibile în prezent – benzină, hibrid, electric (cu baterii), hidrogen. BMW Group susţine că, atunci, piaţa de automobile electrice va fi suficient de mare încât să justifice şi existenţa unor platforme dedicate, alături de două fabrici care vor produce exclusiv modele electirce, la Debrecen si Munchen.
În explicaţiile sale, „Flexibilitatea este foarte importantă pentru a ne adapta la cererea de pe piață. Uzinele noastre trebuie să colaboreze între ele pentru asta. Vom avea Debrecen și Munchen, primele noastre uzine care vor produce modele electrice ale Neue Klasse. Dar modernizarea fabricii din Munchen nu este făcută pentru că trecem la mașini electrice.
Uzina poate produce și acum mașini electrice, precum i4. Deja, 40% din producția de aici este alocată modelelor electrice. Reconfigurarea este făcută pentru că fabrica are deja 100 de ani. Și, din timp în timp, trebuie să regândești procesul de producție și să dezvolți o nouă structură. Desigur, uzina a mai fost modernizată, dar niciodată atât de profund.
Prin urmare, dacă tot investești în modernizare, logic este să o faci gândindu-te la viitor și să o pregătești pentru mașini electrice. Strategia noastră rămâne aceea de a avea linii de asamblare flexibile care să poată fi utilizate atât pentru mașini cu motoare cu ardere internă, cât și electrice”, a declarat Milan Nedeljkovic, membru al Consiliului de Administrație BMW Group, responsabil Producţie
Peste 1.000 de camioane zilnic
Dedicată inițial motoarelor de avion și motocicletelor pentru ca din 1952 să devină loc de asamblare al mașinilor, uzina BMW a fost înghițită, la propriu, de frumosul oraș din Bavaria. Acum, de la oricare dintre geamurile sale pot fi văzute, peste drum, fie clădiri rezidențiale, fie spații comerciale sau birouri. În acest context, retehnologizarea unui astfel de mamut care produce anual peste 200.000 de mașini, este departe de a fi o sarcină dificilă.
Concret, „În această uzină lucrează 6.500 de oameni cu nu mai puțin de 60 de naționalități. Puteți auzi aici cam toate limbile posibile, de la turcă la germană”, își încep prezentarea oficialii uzinei care au însoțit jurnaliștii, inclusiv Economica.net, într-o scurtă vizită a facilităților de producție.
Astfel, „Secția Caroserie a fost deja reconstruită în exterior, iar în interior se montează acum roboți și alte utilaje specifice. Peste drum de ea se află Asamblarea Finală, clădirea cea mai mare dintre cele modernizate. Ca să vă faceți o idee despre ce vorbim, fiecare dintre cele trei etaje are câte nouă metri înălțime, iar baza, amprenta clădirii, este egală cu șase terenuri de fotbal. Nu este încă finalizată, dar se lucrează extrem de repede. Dacă lipsești două săptămâni din uzină observi la întoarcere cât de repede se ridică noile ziduri, tocmai pentru că folosim prefabricate deja «croite» în funcție de necesar și montate în spații deja prestabilite (n.n. – un soi de lego). Acestea sunt aduse zilnic în șantier de 700 – 800 de camioane”, aflăm pe parcursul vizitei.
Numărul enorm de camioane se adaugă altor circa 400 care aduc componente auto de la furnizori astfel încât producția de mașini să continue.
„Aceasta a fost cea mai mare provocare – să producem mașini și să reconstruim uzina în același timp”
Deci, vorbim despre peste 1.000 de camioane mari care intră și ies zilnic din uzină. Și asta în mijlocul unui cartier rezidențial. E drept că, așa cum aveam să aflăm ulterior, vecinii au acceptat o astfel de desfășurare de forțe tocmai pentru că li s-a promis finalizarea rapidă a lucrărilor și crearea unei unități de producție cu emisii poluante reduse sau chiar zero.
Pe lângă șirurile de vehicule grele care se strecoară printre clădiri, „sunt macarale, utilaje și muncitori care lucrează într-un spațiu limitat, ceea ce face foarte dificilă realizarea întregului proiect. În plus, când am început reconstrucția, am descoperit că toate cablurile și instalațiile aferente sediului central BMW Group de alături, precum și cele ale muzeului, trec pe sub hale. Deci a trebuit să refacem totul. Și a trebuit să avem grijă și de clădirile istorice ale uzinei (n.n. – rămase în funcțiune), care au 100 de ani. Dar, suntem în grafic”, susțin oficialii uzinei.
Cronologia pentru intrarea în producție a primului sedan din familia Neue Klasse la fabrica din Munchen este sincronizată cu atenție – în parte pentru a funcţiona în paralel cu renovarea fabricii. Primele automobile „preserie” vor fi construite înainte de sfârşitul anului la uzina-pilot a Centrului de Cercetare şi Inovare al BMW Group (FIZ) – aflată la doar o aruncătură de băț de fabrica din Munchen – , cu sprijinul echipei de producție a acestei uzine.
Echipa experimentată a uzinei din Munchen conlucrează strâns cu colegii de la noua fabrică din Debrecen
„Pe lângă uzina-pilot de la FIZ, folosim şi simulări virtuale pentru a asigura o lansare eficientă”, declară Peter Weber, șeful uzinei, descriind situaţia neobişnuită din anul decisiv dinaintea lansării. El adaugă că echipa experimentată a uzinei din Munchen conlucrează strâns cu colegii de la noua fabrică din Debrecen, unde primul SUV din familia Neue Klasse va intra în producţie la sfârşitul acestui an.
Într-un capăt al uzinei, lângă poarta 5, este în curs de finalizare un „Talent Campus”, locul în care personalul existent este recalificat, iar noii angajați sunt specializați pentru a face față noilor cerințe ale industriei auto digitalizate. Odată cu creşterea flexibilă a mobilităţii electrice la uzinele BMW Group, angajaţii pot fi pregătiţi treptat pentru noile sarcini de la locul de muncă.
„Dincolo de inovaţiile tehnice şi structurale, accentul nostru este pus întotdeauna pe oameni. Suntem mândri de competenţa şi experienţa angajaţilor noştri şi de dedicarea lor pentru îmbunătăţirea continuă. Datorită angajamentului lor, suntem capabili să livrăm în mod constant automobile de calitate premium”, subliniază Weber.
Aproape 25.000 de angajaţi au absolvit cursuri de pregătire în mobilitate electrică
Competenţa suplimentară va fi dezvoltată şi păstrată în cadrul companiei printr-o pregătire suplimentară extinsă şi prin flexibilitatea forţei de muncă. Numai anul trecut, aproape 25.000 de angajaţi au absolvit cursuri de pregătire în mobilitate electrică. În prezent, uzina din Munchen organizează al treilea curs de calificare pentru electricieni industriali, desfăşurat în cooperare cu Camera de Industrie şi Comerţ (IHK). În ultimii ani, în reţeaua de producţie a BMW Group au fost create aproximativ 5.500 de locuri de muncă pentru generaţia actuală şi cea viitoare de sisteme de propulsie electrice. Mai mult de trei sferturi dintre aceste posturi au fost ocupate prin reorganizare internă.
Uzinele BMW Group sunt capabile să producă diferite variante de model şi sisteme de propulsie pe o singură linie de asamblare. Având în vedere că accelerarea mobilităţii electrice nu este liniară şi va progresa cu viteze diferite, compania s-a bazat pe uzine flexibile care pot asambla automobile atât cu motoare termice, cât şi cu sisteme de propulsie electrice. „În acest fel, ne putem asigura capacităţile de livrare în diferite situaţii de piaţă şi putem menţine o bună utilizare a capacităţii la locaţiile noastre”, explică Milan Nedeljkovic, cel care are în subordine unitățile de producție BMW Group din întreaga lume.
Până la sfârşitul deceniului, grupul german se aşteaptă la o creştere semnificativă a cotelor de piaţă ale automobilelor electrice. Din acest motiv, uzinele din Debrecen şi, ulterior, Munchen vor fi primele fabrici dedicate exclusiv automobilelor electrice, crescând capacităţile de electrificare în întreaga reţea de producţie BMW Group.
În acelaşi timp, producţia companiei depinde şi de o distribuţie globală echilibrată a creării de valoare. „Structura strategică şi flexibilă a reţelei noastre de producţie ne consolidează rezistenţa şi ne face mai competitivi”, încheie Nedeljkovic.
Sursa – www.economica.net