E musai să cumperi o baterie scumpă?

Avem două baterii aproape identice pe dinafară, dar între care există o diferență de preț de 400 de lei. De unde apare aceasta? Alegem o baterie scumpă, sau una ieftină?

Derutant. Prețurile bateriilor auto se extind pe o plajă largă. Inclusiv între baterii cu aceeași capacitate pot apărea diferențe de preț de ordinul a 4-500 de lei. Prețurile diferă inevitabil între bateriile de la producătorii cu reputație bună și cele de proveniență no-name. Aici nimic nu ar trebui să fie luat ca surprinzător. Însă mai sunt și diferențe care apar între baterii cu parametri similari de la același producător. Exemplul nostru tratează două baterii de la același producător între care există o diferență de preț de circa 400 de lei.

Efectiv, pe dinafară aceste baterii sunt identice. Cea scumpă oferă 60 Ah, asemenea celei mai ieftine. Cum este posibil așa ceva? Ce motive ai putea găsi pentru a nu cumpăra bateria mai ieftină?

Un răspuns la obiect: bineînțeles că poți să o cumperi, nu e nimic greșit. Mai intervine, însă, și următorul aspect: automobilele moderne au foarte mulți consumatori electrici de felul sistemelor start-stop, al scaunelor încălzite, al climatizării complexe și altele. Într-un astfel de caz este preferabil să fie dotate și cu baterii puternice. Ca urmare, bateriile simple au șanse să fie suprasolicitate și să rămână fără energie.

Un exemplu concret: în situația unei porniri la rece, bateria mai scumpă poate furniza până la 640 A, în timp ce bateria ieftină scoate doar 540. De această valoare poate să depindă pornirea motorului în condiții grele. Cifrele respective se referă la intensitatea maximă a curentului pe care bateria o furnizează la –17,8 grade Celsius timp de 30 s.

Diferența de disponibilitate a resurselor decurge din conceptul structural diferit al celor două baterii. Între plăcile de plumb se află pereți compartimentați din material armat cu fibre de sticlă. Aceștia rețin acidul sulfuric, reducând astfel riscul stratificării acestuia și, implicit, al pierderii energiei din baterie. Bateriile mai ieftine nu dispun de așa ceva. În plus, pereții respectivi ajută la protejarea resurselor bateriei în timpul exploatării. Iată explicația pentru valoarea superioară a curentului de pornire la rece.

În plus, bateria mai scumpă face față mai bine succesiunii ciclurilor. Asta înseamnă că se uzează mai puțin în timpul proceselor de descărcare-încărcare și poate suporta mai multe astfel de cicluri. Carcasa este și ea mai bine protejată contra riscurilor de scurgeri de acid. Unele dintre aceste baterii, așa-numite de tip AGM, pot chiar să fie instalate orizontal.

Din secretele interioare ale bateriilor

Chiar și pentru o mașină modernă cu sistem start-stop nu este neapărat necesară o baterie scumpă, de tip AGM. Cele mai ieftine, de tip EFB/AFB, pot reprezenta soluții convenabile. În general, prețurile acestora se situează între ale bateriilor standard și ale celor de tip AGM. Secretul lor: plăcile încărcate pozitiv au și un strat de protecție din poliester care prelungește viața activă a materialului. Astfel are loc și stabilizarea ciclurilor, ceea ce prinde bine pentru o utilizare în regim start-stop (acestea ridică frecvența situațiilor de descărcare/încărcare a bateriei).

Pe scurt: un vehicul dotat cu start-stop trebuie să fie echipat cel puțin cu baterie EFB, dar este preferabilă una AGM. Pentru automobilele fără start-stop sunt suficiente și bateriile standard. Excepție: mașinile în care sunt instalați mulți consumatori electrici, la care se justifică investiția într-o baterie de calitate.

Acronimul se referă la sintagma Absorbant Glass Mat, ceea ce înseamnă că bateria are în interior elemente din fibre de sticlă cu o structură celulară care reține acidul. Astfel, este evitată stratificarea sa gravitațională. În plus, rezistența mecanică a bateriei este superioară. Aceste baterii sunt potrivite automobilelor cu sistem start-stop și funcție de recuperare a energiei. Diagrama arată comportamentul bateriei într-o astfel de mașină.

Acronimul EFB înseamnă Enhanced Flooded Battery, iar AFB vine de la Advanced Flooded Battery. Cum diferă aceste baterii față de cele standard: aditivarea cu carbon a plăcilor de plumb și prezența unor straturi de poliester la elementele încărcate pozitiv extind longevitatea. Diagrama de mai jos înfățișează momentele de solicitare a bateriei în cazul utilizării la un automobil dotat cu start-stop.

Acronimul EFB înseamnă Enhanced Flooded Battery, iar AFB vine de la Advanced Flooded Battery. Cum diferă aceste baterii față de cele standard: aditivarea cu carbon a plăcilor de plumb și prezența unor straturi de poliester la elementele încărcate pozitiv extind longevitatea. Diagrama de mai jos înfățișează momentele de solicitare a bateriei în cazul utilizării la un automobil dotat cu start-stop.

sursa auto-bild.ro

Avem două baterii aproape identice pe dinafară, dar între care există o diferență de preț de 400 de lei. De unde apare aceasta? Alegem o baterie scumpă, sau una ieftină?

Derutant. Prețurile bateriilor auto se extind pe o plajă largă. Inclusiv între baterii cu aceeași capacitate pot apărea diferențe de preț de ordinul a 4-500 de lei. Prețurile diferă inevitabil între bateriile de la producătorii cu reputație bună și cele de proveniență no-name. Aici nimic nu ar trebui să fie luat ca surprinzător. Însă mai sunt și diferențe care apar între baterii cu parametri similari de la același producător. Exemplul nostru tratează două baterii de la același producător între care există o diferență de preț de circa 400 de lei.

Efectiv, pe dinafară aceste baterii sunt identice. Cea scumpă oferă 60 Ah, asemenea celei mai ieftine. Cum este posibil așa ceva? Ce motive ai putea găsi pentru a nu cumpăra bateria mai ieftină?

Un răspuns la obiect: bineînțeles că poți să o cumperi, nu e nimic greșit. Mai intervine, însă, și următorul aspect: automobilele moderne au foarte mulți consumatori electrici de felul sistemelor start-stop, al scaunelor încălzite, al climatizării complexe și altele. Într-un astfel de caz este preferabil să fie dotate și cu baterii puternice. Ca urmare, bateriile simple au șanse să fie suprasolicitate și să rămână fără energie.

Un exemplu concret: în situația unei porniri la rece, bateria mai scumpă poate furniza până la 640 A, în timp ce bateria ieftină scoate doar 540. De această valoare poate să depindă pornirea motorului în condiții grele. Cifrele respective se referă la intensitatea maximă a curentului pe care bateria o furnizează la –17,8 grade Celsius timp de 30 s.

Diferența de disponibilitate a resurselor decurge din conceptul structural diferit al celor două baterii. Între plăcile de plumb se află pereți compartimentați din material armat cu fibre de sticlă. Aceștia rețin acidul sulfuric, reducând astfel riscul stratificării acestuia și, implicit, al pierderii energiei din baterie. Bateriile mai ieftine nu dispun de așa ceva. În plus, pereții respectivi ajută la protejarea resurselor bateriei în timpul exploatării. Iată explicația pentru valoarea superioară a curentului de pornire la rece.

În plus, bateria mai scumpă face față mai bine succesiunii ciclurilor. Asta înseamnă că se uzează mai puțin în timpul proceselor de descărcare-încărcare și poate suporta mai multe astfel de cicluri. Carcasa este și ea mai bine protejată contra riscurilor de scurgeri de acid. Unele dintre aceste baterii, așa-numite de tip AGM, pot chiar să fie instalate orizontal.

Din secretele interioare ale bateriilor

Chiar și pentru o mașină modernă cu sistem start-stop nu este neapărat necesară o baterie scumpă, de tip AGM. Cele mai ieftine, de tip EFB/AFB, pot reprezenta soluții convenabile. În general, prețurile acestora se situează între ale bateriilor standard și ale celor de tip AGM. Secretul lor: plăcile încărcate pozitiv au și un strat de protecție din poliester care prelungește viața activă a materialului. Astfel are loc și stabilizarea ciclurilor, ceea ce prinde bine pentru o utilizare în regim start-stop (acestea ridică frecvența situațiilor de descărcare/încărcare a bateriei).

Pe scurt: un vehicul dotat cu start-stop trebuie să fie echipat cel puțin cu baterie EFB, dar este preferabilă una AGM. Pentru automobilele fără start-stop sunt suficiente și bateriile standard. Excepție: mașinile în care sunt instalați mulți consumatori electrici, la care se justifică investiția într-o baterie de calitate.

Acronimul se referă la sintagma Absorbant Glass Mat, ceea ce înseamnă că bateria are în interior elemente din fibre de sticlă cu o structură celulară care reține acidul. Astfel, este evitată stratificarea sa gravitațională. În plus, rezistența mecanică a bateriei este superioară. Aceste baterii sunt potrivite automobilelor cu sistem start-stop și funcție de recuperare a energiei. Diagrama arată comportamentul bateriei într-o astfel de mașină.

Acronimul EFB înseamnă Enhanced Flooded Battery, iar AFB vine de la Advanced Flooded Battery. Cum diferă aceste baterii față de cele standard: aditivarea cu carbon a plăcilor de plumb și prezența unor straturi de poliester la elementele încărcate pozitiv extind longevitatea. Diagrama de mai jos înfățișează momentele de solicitare a bateriei în cazul utilizării la un automobil dotat cu start-stop.

Acronimul EFB înseamnă Enhanced Flooded Battery, iar AFB vine de la Advanced Flooded Battery. Cum diferă aceste baterii față de cele standard: aditivarea cu carbon a plăcilor de plumb și prezența unor straturi de poliester la elementele încărcate pozitiv extind longevitatea. Diagrama de mai jos înfățișează momentele de solicitare a bateriei în cazul utilizării la un automobil dotat cu start-stop.

sursa auto-bild.ro

Loading...
Citește și
loading...

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata