La ce oră este bine să te culci şi câte ore este bine să domi?

De Jurnalul Național Actuale Sănătate 184 citiri
6 min citire

Inrolare trafic.ro




 

Se ştie că nevoia de somn este un subiect care îi preocupă pe mulți dintre noi, pentru că suntem din ce în ce mai conștienți de importanța somnului pentru starea noastră generală de sănătate. Somnul este o parte esențială a vieții noastre, în medie petrecem o treime din viață dormind. De aceea este atât de important să dormim în mediul cel mai benefic posibil, întinși pe o saltea de calitate.

De ce nu e bine să dormi mai mult de 11 ore pe zi?

Care este cel mai bun moment pentru a merge la culcare? Există o mare dezbatere cu privire la această întrebare, iar acum un expert subliniază că dacă o faci după ora 11 te îngrași. Într-un videoclip postat pe Instagram, el subliniază că „somnul este unul dintre cei mai importanți reglatori ai somnului, dar nu doar orele în care dormi, ci și timpul în care te culci”.

Ce spun specialiștii?

În explicaţiile sale, „Cred că acest studiu este grozav pentru ceva pe care îl bănuisem și anume că mergem să dormim după 11 noaptea, pentru fiecare oră după această oră vedem creșterea în greutate între unu și două kilograme pe termen lung. După ora 23:00, pentru fiecare oră ulterioară în care te culci, indicele de masă corporală (IMC) crește între 0,1 și 0,3, indiferent de câte ore dormi”, avertizează el.

În plus, „Motivul este că biologia programului nostru de metabolism intern este întreruptă. Oamenii care tind să meargă la culcare după ora 23:00 sunt cei care tind cel mai mult să fie lipiți de telefon, rupând complet ciclul melatoninei, care are de-a face și cu reglarea greutății”, continuă el.

Iar lipsa somnului poate contribui la creșterea în greutate din cauza perturbării ritmurilor circadiene, care afectează echilibrul hormonal legat de apetit. Hormonul de suprimare a poftei de mâncare leptina este redus, în timp ce hormonul apetitului grelina crește la persoanele cu insomnie.

Pentru a îmbunătăți calitatea somnului, se recomandă stabilirea orelor de culcare regulate și evitarea activităților stimulatoare înainte de culcare, cum ar fi folosirea dispozitivelor electronice. Aceste obiceiuri, cunoscute sub numele de igiena somnului, pot ajuta la prevenirea excesului de greutate și a obezității.

 

Ce impact poate avea asupra organismului lipsa somnului?

Specialiştii au afirmat că lipsa somnului poate avea un impact semnificativ asupra metabolismului, deoarece s-a observat că această lipsă de odihnă o poate încetini, crește nivelul foametei și duce la creșterea producției de cortizol, hormonul stresului.

Însă, trebuie remarcat faptul că şi cinele mari pot împiedica digestia și îngreunează organismul să metabolizeze eficient alimentele peste noapte. Acest lucru se agravează dacă te culci imediat după cină, deoarece organismul nu are suficient timp pentru a digera.

Dar şi tipul de alimente consumate înainte de culcare poate influența și greutatea corporală. Alimentele prăjite, alimentele bogate în carbohidrați rafinați sau alimentele condimentate pot fi mai greu de digerat și pot afecta negativ calitatea somnului.

În plus, utilizarea excesivă a dispozitivelor electronice înainte de culcare poate afecta negativ calitatea somnului. Lumina albastră emisă de aceste dispozitive poate suprima producția de melatonină, hormonul responsabil cu reglarea ciclului de somn, ceea ce poate îngreuna adormirea și poate afecta calitatea odihnei tale.

Cum vă puteți îmbunătăți calitatea somnului

Igiena somnului presupune o serie de obiceiuri care ne pot îmbunătăți calitatea odihnei și ne pot facilita adormirea. Este esențial să se stabilească un program regulat de somn, care ajută la sincronizarea ritmului circadian și la menținerea coerenței tiparelor de somn. Aceasta presupune să te culci și să te trezești la aceeași oră în fiecare zi, chiar și în weekend, pentru a evita dezechilibrele în ciclul tău de somn.

De preferinţă, evitarea alcoolului și a tutunului înainte de culcare care este un alt aspect important al igienei somnului. Ambele substanțe pot interfera cu calitatea somnului și pot face dificilă adormirea. În schimb, optează pentru activități relaxante înainte de culcare, cum ar fi lectura sau practicarea tehnicilor de respirație.

Exercițiile fizice regulate pot, de asemenea, ajuta la îmbunătățirea calității somnului, dar este important să evitați exercițiile fizice chiar înainte de culcare, deoarece poate avea un efect stimulativ care îngreunează adormirea.

De cealată parte, este esențial să nu petreci mai mult timp în pat decât este necesar dacă nu poți adormi. Dacă după un timp nu poți dormi, cel mai bine este să te ridici și să faci o activitate relaxantă până când simți din nou somn. În acest fel, se evită asocierea patului cu starea de veghe și se promovează o asociere mai puternică între pat și somn.

 

Sursa – playtech.ro

TAGGED: ,