Olanda dă lecţii României pentru Schengen, dar una dintre companiile lor raportează pierderi fictive

De Jurnalul Național Actuale Bani Companii 239 citiri
6 min citire

Întâmplător sau nu, în perioada în care Olanda îi dă României un nou „kind reminder” că încă nu îndeplinește standardele și condițiile pentru Schengen, Ministerul Economiei a dat publicității un raport făcut în urma unui control efectuat de o serie de inspectori fiscali, trimiși să verifice cum se desfășoară activitatea companiei Damen Shipyards Mangalia.

Astfel că, după lungi verificări, inspectorii fiscali au găsit o serie de nereguli pe care compania olandeză le practică așa încât să reducă pe cât posibil orice șansă de a face profit, ba chiar adâncind fictiv pierderile financiare. În prezent, compania va fi obligată să reducă din pierderile totale suma de circa 20 de milioane de euro, 104 milioane de lei.

Jurnaliștii de la Gândul au intrat în posesia unui document care arată clar anvergură ingineriilor financiare pe care compania olandeză le făcea pentru a maximiza pierderile. Ministerul Economiei deține pachetul majoritar (93,89%) din Șantierul Naval 2 Mai SA Mangalia, care are 51% din acțiunile Damen Shipyards Mangalia, restul fiind deținute de Damen Holding B.V., conform termene.ro.

Dar controlul operațional a fost cedat companiei olandeze, potrivit înțelegerii din anul 2018, când au ieșit din acționariat coreenii de la Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering. Inspecția fiscală care a scos la suprafață neregulile, a fost făcută la solicitarea unui secretar de stat din Ministerul Economiei la sfârșitul lunii august a anului trecut. Inspectorii urmau să verifice prețurile de transfer de bunuri și serivicii și impozitul pe profit pentru ultimii 5 ani de activitate comercială. De precizat că „prețurile de transfer” sunt costurile la care o companie tranzacționează mărfuri cu alte firme din același grup.

Inspectorii urmau să verifice dacă prețurile la care firma olandeză cumpăra și vindea către firmele afiliate erau în „intervalul de piață” sau nu. Astfel, concluzia care ar fi reieșit de aici ar fi fost că profiturile obținute de Damen Shipyards Mangalia SA nu ar fi fost corect reflectate și contabilizate. Compania Damen Shipyards Mangalia – care are ca obiect de activitate construcția de nave și structuri plutitoare – a avut la finalul anul 2020, ultima raportare de pe site-ul Ministerul Finanțelor, pierderi de peste 108,6 milioane de lei, la venituri de aproximativ 407,2 milioane de lei, din care o cifră de afaceri netă de 88,5 milioane de lei, și un număr mediu de salariați de 2.107.

Cum funcționa mecanismul prin care își umflau cheltuielile olandezii ca să iasă mereu pe pierderi mari?!

Metoda folosită este una destul de rudimentară. Practic, compania olandeză își umfla artificial cheltuielile nedeductibile așa încât să reducă la minimum orice șansă de a ieși vreodată pe profit.

Potrivit raportului emis de inspectorii fiscali, la sfârșitul lunii septembrie a acestui an societatea Damen Shipyards Mangalia a reieșit faptul că SC Damen Warck Shor (fosta SC DMHRM) nu deține forța de muncă (muncitori), aceștia fiind preluați de societatea „mamă”, respectiv de Damen SA, odată cu preluarea SC DMHRM. Compania olandeză a pus la dispoziția inspectorilor fiscali dosare și prețuri de transfer, toate informațiile solicitate, inspecția fiscală a fost din nou suspendată, până la analizarea tuturor datelor din aceste dosare.

Mai apoi, după finalizarea dosarului privind prețurile de transfer din perioada analizată, inspectorii fiscali au stabilit că firma a diminuat pierderile cu 44 milioane de lei. În plus, pe perioada supusă inspecției fiscale, societatea verificată a vândut două imobile, un apartament în Mangalia și o hală în orașul Negru Vodă, ultima către Primăria Negru Vodă, în condițiile în care terenul pe care este amplasată hala este în proprietatea Primăriei.

De asemenea, echipa de inspecție fiscală SIF 7 a solicitat jurnalele de cumpărări, balanțele de verificare, registrul jurnal, jurnalele de vânzări, documentele justificative privind cheltuielile cu chirii, asistență tehnică, reparații și întreținere și alte tipuri de cheltuieli pentru 16 firme: Arion Shipmanagement Corp. Electrică Furnizare SĂ DYP Ro Tigro Damen Workforce Mangalia Strong Systems Brothers SRL Danubiana SRL Primo SRL Metacom Anticor M&M Crane Compant Iridex Group Import Export Cardom Car SRL Forth Protguard SRL Prestmar Naval SRL Kaefer Shipbuilding New Project Naval Aktiv Ship.

La reluarea inspecției fiscale, au fost supuse analizei cheltuieli aferente perioadei 2017 – 2018, în sumă de 350 milioane de lei. Din aceste cheltuieli, a fost considerată nedeductibilă suma de 20.237.198 de lei, reprezentând: cheltuieli de protocol aferent anului 2017 – 519.719 lei; cheltuieli privind chiriile – 3.551.653 de lei; cheltuieli de management din perioada 2017-2018 – 12.726.108 lei; cheltuieli cu dobânzi și penalități din 2017 – 3.440.198 lei; „În urma încheierii inspecției fiscale, s-a stabilit că și suma finală a diminuării pierderii suma de 103.875.202 lei, formată din 44.371.649 de lei sume aferente dosarului prețuri de transfer și suma de 59.503.553 lei aferentă constatărilor echipei de inspecție fiscală din cadrul SIF 7. Societatea a rămas după încheierea acțiunii de inspecție fiscală cu o pierdere de 206.056.120 de lei”, se precizează în informarea oficială publicată de Gândul.