Pe Facebook apar multe imagini fake care păcălește milioane de utilizatori

De Jurnalul Național 111 citiri
6 min citire

 

În prezent, Facebook devenite incubator de fake news și de escrocherii, rețelele sociale arată din nou că oamenii trebuie să-și folosească constant gândirea critică atunci când folosesc internetul.

Astfel, o imagine viralizată cu realizarea unui cal uriaș făcut din pâine care a fost, inițial, un meme creat tocmai pentru a atrage atenția utilizatorilor vârstnici ai rețelelor sociale că pot fi păcăliți pe internet, însă escrocii și-au dat seama că ea poate fi un instrument perfect pentru a întinde capcane celor mai creduli.

În această capcană a picat însuși Mark Zuckerberg, șeful Meta și al Facebook

Practic, timp de mai multe săptămâni, pe rețelele sociale a circulat o imagine fake cu un cal făcut din pâine – „calul Challah” a circulat pe Facebook și a fost, inițial, un meme creat pentru a atrage atenția asupra așa-ziselor „boomer traps” (n. red. – capcane pentru boomeri, termenul folosit pentru referirea la persoane născute între 1946 și 1964 – cohorta generațională baby boomers în SUA).

În imaginea publicată de pagina „Faithful” apare o femeie brutar care pozează cu mândrie lângă un cal uriaș făcut din pâine, înalt de câțiva metri.

Astfel, „Am realizat fiecare detaliu cu iubire, dar se pare că nimeni nu vrea să mă felicite”, se arată în textul publicat alături de fotografie, un evident fals.

Imediat după publicarea imaginii, like-urile și comentariile pozitive de felicitare au început să curgă pe pagină, iar postarea a acumulat peste trei milioane de like-uri. În capcană a picat inclusiv șeful Meta și Facebook, Mark Zuckerberg, care a dat și el like postării, scrie bfmtv.com.

Capcane pentru cei mai vulnerabili

Ce sunt aceste postări și meme-uri denumite „capcane pentru boomeri” sau „capcane pentru vârstnici” – astfel de imagini sunt create în câteva secunde cu ajutorul inteligenței artificiale și sunt folosite de escroci pentru a-i păcăli pe cei mai vulnerabili dintre utilizatorii de internet.

Pentru acestea, sunt folosite nu doar imagini de tipul „Challah horse” ci și imagini mult mai greu de privit – cu copii cu membre amputate sau desfigurați.

În mod concret, aceste imagini sunt folosite pentru a-i prinde în capcană pe cei mai creduli și mai emotivi dintre utilizatorii de internet – în special pe cei mai în vârstă.

Oamenii își imaginează că astfel de fotografii sunt autentice

Obiectivul este ca ei să fie ori înduioșați, ori revoltați și să dea like-uri, să comenteze sau să redistribuie conținutul – astfel, se creează trafic și bani din reclame, dar pot fi și identificați cei mai creduli dintre utilizatori, care pot fi, apoi, escrocați prin scheme clasice.

În acest caz, pagina „Faithful”, care a redistribuit imaginea cu calul de pâine la care a dat like Zuckerberg, publică în mod regulat imagini cu copii cu membre amputate sau cu așa-ziși artizani talentați în fața „creațiilor” lor, una mai impresionantă și mai nerealistă decât cealalta.

Toate strâng, însă, milioane de like-uri, comentariile curg, iar imaginile sunt redistribuite de un număr uriaș de ori asigurând propagarea constantă a conținutului. În deschiderea imaginii, utilizatorii sunt invitați să acceseze un link pentru a afla mai multe despre imagine.

Acolo sunt redirecționați spre un site cu reclame la escrocherii

Avertismentul transformat în capcană

Inițial, imaginea cu calul făcut din pâine a fost creată tocmai pentru a le atrage atenția utilizatorilor că nu trebuie să aibă încredere în tot ce văd pe internet și că trebuie să-și folosească discernământul și gândirea critică pentru a nu cădea în astfel de capcane.

Site-ul polonez Donald.pl a distribuit-o pentru a denunța proliferarea escrocheriilor cu AI pe rețelele sociale – „După cum știți deja probabil, Facebook a fost inundat de imagini AI generice care-i țintesc pe cei mai în vârstă și pe cei mai naivi”.

„Postarea noastră a fost gândită să fie o glumă, o satiră la adresa potopului de spam AI pe Facebook, însă nu ne-am așteptat că va atinge astfel de proporții”, transmite site-ul citat.

Imaginea a devenit foarte repede virală – a fost văzută de peste un milion de ori, iar majoritatea celor care au privit-o sunt convinși că ea este reală, deși în comentarii, unii încearcă să atragă atenția că e vorba de un fake.

Aşadar, „Dacă o imagine care este un fals atât de evident funcționează, atunci imaginați-vă cât de ușor pot ajunge unele mesaje specifice la un segment specific de utilizatori, precum cei în vârstă. Aceste ferme de clicuri pot fi folosite într-o multitudine de feluri pentru a-i escroca pe cei mai bătrâni și mai naivi”, mai scrie site-ul polonez.

Sursa – www.antena3.ro




Horoscop financiar februarie 2025. Ce SURPRIZE FINANCIARE îți aduc astrele

Horoscop financiar februarie 2025. Februarie 2025 promite un val de energie cosmică care va influența profund sectorul financiar al fiecărei [...]

Asigurari auto online: Cum să găsești polița RCA ieftină și fără bătăi de cap in 2025

Când vine vorba de asigurări auto, nimeni nu vrea să piardă timp cu drumuri inutile sau să fie prins în [...]

Subvenții la energie. Cine va beneficia în continuare, după 1 aprilie

Subvenții la energie. Cine va beneficia în continuare, după 1 aprilie? Sebastian Burduja, ministrul Energiei, a anunțat că a cerut [...]

Câți bani poți scoate de la bancomat. Limitele schimbate în 2025

Câți bani poți scoate de la bancomat. Băncile intensifică eforturile de a reduce utilizarea numerarului, având în vedere preferința românilor [...]