Piața auto din România a atins cifre record. Sectorul auto românesc a înregistrat în luna septembrie 2025 o creștere spectaculoasă de 39% comparativ cu aceeași perioadă din 2024, conform datelor publicate de Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI) și analizate de APIA.
Cea mai dinamică evoluție a fost înregistrată în segmentul autoturismelor „electrificate” – full-hybrid, plug-in hybrid, mild-hybrid și 100% electrice, care au ajuns la o cotă record de 48,7% din totalul pieței, consolidând trendul ascendent al ultimilor ani.
Totuși, experții avertizează că această creștere nu reflectă integral o revenire reală a pieței, ci mai degrabă un efect conjunctural.
De ce spun specialiști că revenirea „E doar parțial reală”
Președintele APIA, Dan Vardie, a explicat că saltul din luna septembrie trebuie interpretat în contextul specific al pieței.
Astfel, „Rezultatele din luna septembrie indică o aparentă revenire a pieței auto, cu o creștere de aproape 40% față de aceeași perioadă din 2024 și o cotă de piață de 48,7% pentru motorizările electrificate. Totuși, aceste cifre trebuie interpretate cu prudență”, a declarat Vardie.
El a subliniat că majorarea TVA din iulie 2025 i-a determinat pe mulți cumpărători să grăbească achizițiile, ceea ce a generat un vârf temporar al înmatriculărilor. În plus, septembrie 2024 a fost una dintre cele mai slabe luni din ultimii ani, cu doar 8.913 autoturisme noi înregistrate.
În opinia sa, „Chiar și în aceste condiții, motorizările electrificate își mențin o pondere ridicată, cu segmentele full-hybrid (+63%) și plug-in hybrid (+86%) în creștere, susținute atât de ofertele atractive ale producătorilor, cât și de interesul constant al consumatorilor pentru soluții de tranziție energetică”, a adăugat președintele APIA.
Dacia și Renault, lideri detașați în topul vânzărilor
Din datele oficiale, 12.409 autoturisme noi au fost înmatriculate în România în luna septembrie, ceea ce reprezintă o creștere de 39% față de aceeași lună a anului trecut. Cu toate acestea, piața totală pe primele nouă luni din 2025 se află încă în ușoară scădere, de –5,2%.
Marca Dacia continuă să domine clasamentul, cu 4.124 de unități vândute în luna septembrie – o creștere impresionantă de +93,7% față de anul 2024. Totuși, la nivelul primelor nouă luni, marca românească înregistrează o scădere de –9,3%, totalizând 31.002 unități.
Pe locul al doilea se află Renault, care a înmatriculat 1.139 de autoturisme noi în septembrie (+140,8%), atingând un total de 6.876 unități în 2025, ceea ce reprezintă o creștere de 4,2% față de anul precedent.
Toyota ocupă poziția a treia, cu 1.047 unități (+28%), urmată de Skoda, cu 896 de autoturisme noi (+43,1%), și Hyundai, care este singura marcă din top cu o scădere semnificativă – doar 690 de unități în septembrie (–18,4%) și un total de 6.814 de la începutul anului (–12,7%).
Restul mărcilor cumulează 4.513 înmatriculări, menținând un rol important în piață. Per total, în primele nouă luni din 2025 au fost înregistrate 108.067 autoturisme noi, o scădere de 5,2% față de aceeași perioadă din 2024.
APIA: „Programul Rabla 2025 poate stabiliza piața, dar depinde de implementare”
Dan Vardie susține că relansarea Programului Rabla 2025 ar putea fi un sprijin real pentru piață, însă eficiența acestuia va depinde de modul în care va fi derulat.
În viziunea sa, „Reluarea Programului Rabla 2025 ar putea susține cererea, deși bugetul este redus și stimulentele ajustate. Impactul real va depinde de sustenabilitatea cererii, nu doar de entuziasmul de început”, a explicat acesta.
În estimările președintelui APIA, evoluția pieței auto din lunile următoare va fi esențială pentru a determina dacă actualul avans se transformă într-o tendință solidă sau dacă este doar o reacție temporară la condițiile economice și fiscale recente.
Aşadar, „Datele din septembrie trebuie privite ca un efect de redresare statistică, nu ca o revenire solidă. Următoarele luni vor arăta dacă piața intră într-o creștere durabilă sau doar traversează un moment conjunctural”, a concluzionat Dan Vardie.