Liderul pieței de asigurări din Grecia și membră a grupului olandez Achmea, Interamerican este un gigant cu active de miliarde de euro, vine în România să vândă RCA, după cum anunța Economica în exclusivitate încă din vara anului trecut. Ei vor intra pe piața locală printr-un insurtech al grupului, Anytime Online, lider de vânzări în Cipru și jucător important în Grecia. Un aspect foarte important este că greco-olandezii au anunțat că își vor desfășura activitatea exclusiv online, o premieră pentru România (în condițiile în care Eazy Asigurări a debutat exclusiv online, dar ulterior a trecut și la vânzări prin canalele clasice), ceea ce, în mod normal, le va permite să practice prețuri mai mici.
Grupul Interamerican vine în România să vândă RCA
Acest anunț oficial a fost făcut atât de grupul mamă, Achmea, cât și de Panos Kouvalis, Chief Operating Officer(COO) și membru al board-ului Interamerican. Acesta din urmă a avut deja și mai multe întâlniri în România, atât cu ASF cât și cu reprezentanți ai asigurătorilor și brokerilor.
În cadrul informațiilor noastre, a început deja procesul de recrutare de angajați și sunt pe cale să demareze procedurile de înscriere în Biroul Asigurătorilor de Autovehicule (BAAR), pas obligatoriu pentru orice companie care vrea să vândă asigurări auto pe teritoriul României.
În afirmaţiile sale, „Mă simt binecuvântat să fiu parte dintr-o călătorie fascinantă. Sunt foarte mândru de oamenii de la Interamerican și Anytime Online care depășesc noi frontiere în încercarea lor de a îmbunătăți viața oamenilor din Grecia, Cipru și România. Din asta sunt făcute visurile. Următoarea destinație: București!„, a postat, pe o rețea de socializare, Panos Kouvalis.
Grecii vin în România pe același sistem ca Hellas Direct și Axeria
Vedetele ultimului an pe piața RCA: polițele se vor emite direct din Grecia. Operațional, ar putea fi primul insurtech full de pe piață, ceea ce le-ar permite să vândă mai ieftin
Din punct de vedere juridic, Anytime va intra pe piața locală pe sistemul Freedom of Establishment (FOE), adică în baza dreptului tuturor firmelor din UE de a activa în altă țară UE fără a deschide o subsidiară locală. Ei vor fi reglementați și supravegheați de autoritatea din Grecia și își vor deschide în România doar o sucursală. Este important de subliniat că reglementările locale presupun, totuși, ca firmele care intră pe FOE să cotizeze la Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA), ceea ce înseamnă că, în cazul în care apar probleme, beneficiarii asigurărilor vor fi despăgubiți din România, la fel cum s-a întâmplat cu păgubiții Astra, Carpatica, City Insurance sau Euroins.
Mai mult, legislația europeană și cea locală prevăd și unele pârghii de control pentru ASF, care, în situații extreme, poate merge până la suspendarea vânzărilor. Exact în același mod funcționează deja în România Axeria Iard (Franța) și Hellas Direct (Cipru), societăți care au arătat că sunt competitive, fiind practic motorul de creștere a pieței RCA în ultimul an, trend anticipat de Economica din urmă cu mai bine de doi ani.
Aproximativ 2 milioane de șoferi au scăpat de grija RCA cumpărând din afara țării
Firmele din Franța și Cipru, cap de afiș și la vânzări și la profit, în primele nouă luni din 2024. Ce urmează să se întâmple cu prețurile?
Pe de altă parte, dacă respectă intențiile anunțate în discuțiile cu piața și urmează modelul aplicat în Cipru și Grecia, Anytime va fi primul jucător full online din România. Astfel de intenții a mai avut și Eazy Asigurări, societatea fondatorului Superbet, Sacha Dragic, care, ulterior a mers, însă, și pe canalele clasice. Aceasta ar însemna că Anytime va vinde exclusiv online, dar va gestiona și daunele prin aplicații digitale. Teoretic, asta înseamnă costuri mai mici pentru asigurător, deci posibilitatea de a vinde mai ieftin, în contextul în care cheltuielile sunt parte în formarea tarifelor. Legislația din România, modificată în 2022 când s-a introdus noțiunea de primă netă de cheltuieli de distribuție, prevede că prețul RCA poate varia în funcție de costul distribuției (comison plătit brokerului sau agentului propriu, cheltuieli cu vânzarea online etc). Cum vânzarea online presupune plata unor comisoane mai mici și prețul ar trebui să fie mai mic.
Totuși, în discuțiile inițiale cu ASF, cei de la Interameican au arătat că este posibil să vândă într-un sistem hibrid, adică și online și pe canale clasice, iar, având în vedere subdezvoltarea pieței online din România este posibil ca, dacă rezultatele nu vor fi cele așteptate, să ia și această decizie.
Gigantul Achmea și grecii de la Interamerican revin după 12 ani în România
Interamerican a fost una dintre primele companii străine de asigurări care au intrat pe piața din România după 1989. Societatea, foarte activă din perspectiva acțiunilor de marketing și publicitate, a debutat în 1998 și ajunsese, în 2008, la 55 de agenții în toată țara. Deși nu a reușit să ajungă în top 3 din perspectiva vânzărilor, Interamerican a fost o prezență notabilă și atipică pentru piața subdezvoltată din România, poate singura societate compozită care avea un portofoliu substanțial de asigurări de viață și sănătate și, mai ales, de asigurări pentru credite și garanții.
În 2008, firma a fost redenumită Eureko, după numele grupului olandez din care făcea parte din 2001, și s-a reprofilat strict pe asigurări de sănătate și de viață, încercând să profite de anunțata reformă a sănătății din mandatele lui Traian Băsescu, care presupunea liberalizarea pieței de sănătate și cuplarea firmelor private de asigurare la banii de la Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CASS).
Nu a reușit să se impună, în primul rând pentru că nici reforma nu a mai avut loc, și a ieșit din România în 2012 după investiții anunțate de circa 30 de milioane de euro.
Atunci, Eureko BV, firma mamă, se numea deja Achmea, numele conglomeratului financiar cu care a fuzionat. Înainte să renunțe la subscrierile pe asigurări generale, Interamerican a încheiat cel mai bun an al său din România (2008) cu Prime Brute Subscrise (PBS) de peste 20 de milioane de euro și o structură a portofoliului formată din viață și sănătate (34%), CASCO (29%), asigurări de credite și garanții (21%), incendii și calamități (10%) și RCA (7,5%).
Interamerican este cea mai mare societate de asigurări din Grecia
În anul 2022 a înregistrat vânzări de circa 440 de milioane de euro, nivel comparabil cu cel atins de al treilea asigurător din România, Omniasig VIG, cu o importantă componentă de asigurări de viață și sănătate (160 milioane de euro PBS). Firma are anual circa 700.000 de clienți, un număr important raportat la populația Greciei, adică jumătate din cea a României, dar și la concurența mult mai mare din Grecia.
În prezent, Achmea, grupul olandez din care face parte, gestionează active de 190 de miliarde de euro și investiții în 27 de companii financiare, inclusiv fonduri de pensii cu un total de 2,5 milioane de clienți.
Sursa – www.economica.net