COTAR susţine că va organiza un protest de amploare

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) susţine că va organiza un protest de amploare, pentru a atrage atenţia autorităţilor statului asupra nerespectării prevederilor legale de către Euroins, potrivit unui comunicat remis, vineri, AGERPRES.

Guvernul României şi ASF trebuie să protejeze transportatorii de numeroasele derapaje existente pe piaţa asigurărilor RCA din România, cauzate de încălcări grave ale legii de către societatea Euroins, care au creat prejudicii unui număr considerabil de transportatori, păgubiţi în accidente rutiere, susţin oficialii confederaţiei.

„Atragem atenţia tuturor autorităţilor cărora legea le recunoaşte atribuţii de control şi supraveghere – Guvern, Parlament, ASF – că situaţia existentă în prezent impune luarea unor măsuri urgente şi efective, apte să remedieze derapajele existente în piaţă. Acestea trebuie să includă declanşarea unei anchete cu privire la modul de îndeplinire al obligaţiilor de către personalul ASF însărcinat cu supravegherea pieţei de asigurări şi demiterea persoanelor care au girat aceste practici ilicite prin atitudinea lor pasivă. În caz contrar, practicile ilicite şi rămase nesancţionate ale Euroins vor conduce la crearea unor blocaje cu efecte devastatoare pentru pieţele de transport şi de asigurări RCA din România, care se vor răsfrânge inclusiv asupra situaţiei consumatorilor şi a siguranţei pe drumurile publice”, se arată în comunicat.

Practicile ilicite reclamate afectează deja mii de persoane, întrucât efectele negative ale acestora nu se răsfrâng doar asupra transportatorilor, ci şi asupra celorlalte categorii de persoane păgubite. Gravitatea situaţiei este cu atât mai evidentă, în condiţiile în care Euroins, care deţine peste 30% din piaţa RCA la nivel naţional şi un număr de aproximativ două milioane de asiguraţi RCA, nu este singura societate de asigurări care săvârşeşte astfel de abuzuri, susţine COTAR.

În luna noiembrie 2019, în spaţiul public au apărut două note interne ale Euroins, prin care acest asigurător a dat instrucţiuni angajaţilor săi în sensul de a gestiona dosarele de daună – create ca urmare a evenimentelor survenite în trafic – într-o manieră care încalcă flagrant dispoziţiile legislaţiei în domeniu, respectiv Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie şi Norma ASF nr. 20/2017 privind asigurările auto din România.

Aceste instrucţiuni au fost, ulterior, puse în aplicare, personalul Euroins adoptând o conduită abuzivă şi profund prejudiciabilă persoanelor păgubite, manifestată, între altele, prin refuzul de a efectua constatarea daunelor în condiţiile legii, diminuarea nejustificată a despăgubirilor, prin aplicarea unor criterii şi modalităţi de calcul arbitrare şi contrare legii şi refuzul de înregistra cereri de despăgubire, susţine COTAR.

Deşi legislaţia în vigoare prevede obligaţia asigurătorului de a înregistra toate documentele la dosarul de daună, Euroins a implementat o „reglementare” proprie, dispunând repetarea procedurii şi înregistrarea unei noi cereri în cazul documentaţiei incomplete. Procedând astfel, asigurătorul urmăreşte să tergiverseze soluţionarea dosarului şi emiterea ofertei de despăgubire, urmărind să-şi procure avantaje necuvenite, în detrimentul consumatorilor de asigurări.

„Toate aceste abuzuri şi practici ilicite au loc pe o piaţă reglementată şi supravegheată de ASF, care a refuzat în mod constant să aplice asigurătorilor sancţiuni punctuale şi adecvate gravităţii faptelor constatate şi care să fie apte de a descuraja repetarea acestora. La începutul anului 2019, Euroins a avut un comportament similar în ceea ce priveşte gestionarea dosarelor de daună, fapt ce a condus la declanşarea unui control al ASF, inclusiv pentru monitorizarea acestui asigurător pe o perioadă de două luni. Cu toate acestea, nu au fost luate măsuri de sancţionare a practicilor ilicite constatate, fapt ce nu a făcut decât să încurajeze săvârşirea unor noi abuzuri de către societatea Euroins. Probabil se aşteaptă împlinirea termenului de prescripţie pentru constatarea şi sancţionarea faptelor acestui asigurător”, se mai arată în comunicat.

Potrivit COTAR, Euroins pretinde că despăgubirile sunt ajustate „astfel încât să corespundă nivelului mediu de trai din România”. Aşa cum transportatorii, obligaţi prin lege să încheie contracte de asigurare RCA, au obligaţia de a achita preţul integral al poliţei, la fel şi asigurătorul are obligaţia de a achita cuantumul integral al despăgubirilor, astfel cum sunt stabilite prin lege, nu în funcţie de criterii imaginate de acesta.

„Este de neconceput ca asigurătorul sa aibă numai drepturi – de a stabili în mod liber şi de a încasa preţul poliţelor, de a ajusta cuantumul despăgubirilor, în timp ce asiguraţii au doar obligaţii – de achita preţul poliţelor şi, în cazul producerii unui accident pentru care nu au nicio culpă, de a suporta din resurse proprii costurile reparaţiilor. Acţiunile de protest vor continua până la remedierea derapajelor menţionate”, potrivit COTAR.

În noiembrie, vicepreşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), Cristian Roşu, a anunţat convocarea de urgenţă a conducerii Euroins în urma informaţiilor conform cărora compania de asigurări ar fi încălcat regulamentul.

„În urma informaţiilor parvenite la ASF, pe multiple canale de comunicare, care semnalau posibile abateri de la reglementările în vigoare ale societăţii Euroins, în ceea ce priveşte instrumentarea şi lichiditatea daunelor pentru poliţele RCA, am convocat în regim de urgenţă conducerea societăţii pentru clarificări. După analiza datelor şi informaţiilor, conducerea societăţii Euroins a înţeles posibilul impact negativ care ar fi putut avea loc în situaţia existenţei deciziilor proprii şi a hotărât transmiterea în cursul zilei de astăzi, 28 noiembrie 2019, a unei instrucţiuni către toate compartimentele cu atribuţii în instrumentarea şi lichidarea daunelor, prin care să clarifice modul de operare, astfel încât posibilele abateri de la actele normative incidente să fie evitate”, a precizat Roşu, într-un comunicat de presă transmis AGERPRES.

În replică, reprezentanţii companiei de asigurări au transmis că Euroins va continua să îşi îndeplinească obligaţiile legale faţă de clienţii RCA prin asigurarea unui flux complet, pe întregul teritoriu al României.

„În legătură cu informaţiile vehiculate în unele canale media în data de 27 noiembrie, Euroins România Asigurare-Reasigurare SA confirmă că va continua să îşi îndeplinească obligaţiile legale faţă de clienţii RCA prin asigurarea unui flux complet, pe întreg teritoriul României. Documentele interne publicate sunt versiuni preliminarii, incomplete, şi au fost folosite între-un context manipulativ”, notează compania.

Sursa: News24.ro.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata