În România, Patronatul Operatorilor de Service solicită noi reglementări în relația ateliere – asigurători

De Jurnalul Național 94 citiri
5 min citire

 

În contextul colaborator, Patronatul Operatorilor de Service Auto (POSA) consideră că, în prezent, „într-un sector esenţial pentru mobilitatea şi siguranţa cetăţenilor, relaţia dintre companiile de asigurări şi service-urile auto din România continuă să fie marcată de divergenţe majore. În loc să colaboreze în interesul asiguratului, cele două părţi se află într-o permanentă dispută, alimentată de politici comerciale care prioritizează costurile minime în detrimentul calităţii reparaţiilor şi al siguranţei rutiere”.

În prezent, cele două părţi se află într-o permanentă dispută

În acest context, Marian Lazar, prim-vicepreşedintelui POSA, este de părere că principala sursă a acestui conflict este încercarea asigurătorilor de a impune tarife de reparaţie nerealiste, care nu reflectă costurile reale ale pieselor, manoperei şi tehnologiilor moderne de reparaţie.

Astfel, „Ne aflăm în faţa unei realităţi periculoase: asigurătorii sunt interesaţi doar de minimizarea costurilor, iar acest lucru afectează direct calitatea reparaţiilor. Există o tendinţă de a forţa service-urile să accepte preţuri sub nivelul sustenabil, ceea ce duce la compromisuri tehnice şi, implicit, la periclitarea siguranţei rutiere. În timp ce asigurătorii au reuşit să îşi externalizeze o mare parte a serviciilor de daune, în multe situaţii gratuit către unităţile reparatoare, aceleaşi optimizări nu pot fi aplicate de service-uri, deoarece procesul de reparaţie implică un flux tehnologic dependent în proporţie de 90% de factorul uman”, a declarat Marian Lazăr.

Acesta spune că, deşi părţile ar trebui să colaboreze pentru îmbunătăţirea procesului de reparaţie şi pentru creşterea transparenţei în instrumentarea daunelor, interesele comerciale ale asigurătorilor prevalează în faţa unei viziuni sustenabile.

În afirmaţiile sale, „Patronatul Operatorilor de Service Auto a propus de nenumărate ori soluţii de echilibru, însă de fiecare dată am întâmpinat opoziţie din partea asigurătorilor, care au ca obiectiv exclusiv reducerea costurilor. Nu se discută despre calitatea reparaţiilor, nu se pun bazele unui sistem care să asigure respectarea standardelor producătorilor auto, nu se ia în considerarea soluţia tehnică dată de unitatea reparatoare. În schimb, se impun soluţii rapide şi ieftine, de angajaţi sau colaboratori ai asiguratorului (în baza unor circulare interne) fără nicio analiză a impactului pe termen lung”, a adăugat Lazăr.

Să se prioritizeze siguranţa participanţilor la trafic

În precizările acestuia, în loc să prioritizeze siguranţa participanţilor la trafic, companiile de asigurări promovează politici care duc la reparaţii de calitate îndoielnică în primul rând prin promovarea şi dezvoltarea conceptului „regie proprie” precedate de impuneri prin utilizarea unor piese neconforme, iar manopera subevaluată şi presiunile constante asupra service-urilor pentru a reduce costurile sunt doar câteva dintre practicile care afectează siguranţa vehiculelor de pe şosele.

Politici care duc la reparaţii de calitate îndoielnică în primul rând prin promovarea şi dezvoltarea conceptului „regie proprie”

Astfel, „Când discutăm despre un vehicul avariat, nu vorbim doar despre o maşină, ci despre viaţa şi siguranţa oamenilor care circulă cu ea. Fiecare reparaţie făcută la standarde inferioare înseamnă un pericol real în trafic. Acest aspect ar trebui să fie în centrul preocupărilor atât pentru asigurători, cât şi pentru autorităţi”, subliniază oficialul POSA.

Ca urmare, service-urile afiliate POSA solicită stabilirea unui mecanism de calcul al tarifelor de reparaţie bazat pe costurile reale ale materialelor, tehnologiilor şi manoperei, precum şi introducerea unor criterii clare de evaluare a calităţii reparaţiilor şi obligativitatea respectării standardelor producătorilor auto.

În acest sens, POSA mai propune crearea unui cadru legislativ care să protejeze asiguratul de practicile abuzive ale asigurătorilor şi să ofere garanţia unor reparaţii sigure, dar şi implementarea unor programe comune de educaţie şi informare privind siguranţa rutieră şi impactul reparaţiilor de calitate scăzută asupra participanţilor la trafic.

Totodată, patronatul cere anularea tuturor contractelor de service impuse de asigurători, astfel încât preţul orei de manoperă să fie stabilit liber, pe principiile pieţei economice şi garantat prin Constituţie, cu supravegherea şi intervenţia directă a Consiliului Concurenţei pentru a preveni orice formă de monopol sau cartelare a pieţei de reparaţii auto.

Sursa – www.economica.net




Ora de vară 2025. Când se schimbă ora în România

Trecerea la ora de vară este programată pentru noaptea dintre 29 și 30 martie, de sâmbătă spre duminică. Schimbarea afectează [...]

Cum se vor calcula pensiile în 2025! Ce se schimbă

Cum se vor calcula pensiile în 2025! Ce se schimbă? Începând cu 1 septembrie 2024, sistemul public de pensii din România [...]

Românii, loviți în plin de inflație. Pe ce vom ajunge să plătim mai mult

Românii, loviți în plin de inflație. Pe ce vom ajunge să plătim mai mult. Situația economică a României se înrăutățește, [...]

Schimbări MAJORE la pensii! Guvernul anunță noi impozite

Schimbări MAJORE la pensii! Guvernul anunță noi impozite. Autoritățile intenționează să elimine impozitarea progresivă a pensiilor speciale. Un proiect de [...]