În contextul auto, Elveția pune capăt privilegiilor fiscale pentru mașinile electrice, astfel că, impozitarea lor se va face la fel ca pe cele pe benzină, începând din 2024. Unul dintre factorii determinanți în luarea acestei decizii îl reprezintă vânzările spectaculoase și creșterea cotei de piață, care au impulsionat autoritățile elvețiene să revizuiască politica de scutiri de taxe pentru vehiculele electrice.
Decizia momentului în Elveția privind taxele mașinilor electrice
De-a lungul ultimelor decenii, Elveția a fost recunoscută pentru politica sa prietenoasă cu mediul, oferind scutiri de taxe pentru mașinile electrice, în încercarea de a încuraja tranziția către vehicule cu emisii reduse. Cu toate acestea, cu creșterea semnificativă a popularității mașinilor electrice, autoritățile au simțit că este momentul să aducă o schimbare.
Așa se face că, autoritățile din Elveția au surprins populația în urma deciziei de a impozita mașinile electrice la fel ca pe cele cu motoare pe benzină, începând cu următorul an. Vestea vine ca un șoc pentru proprietarii de mașini electrice, mai ales că aceste vehicule au beneficiat de scutiri de taxe, încă din anul 1997.
Concret, această decizie a fost luată de Consiliul Federal, aproape cu unanimitate de voturi, pe fondul unei creșteri nesperate a vânzărilor de mașini electrice în ultimii ani. Datele arată că vânzările de automobile electrice au crescut de 6 ori în ultimii ani, iar cota de piață estimată pentru anul 2023 se situează la 25%.
Această creștere semnificativă a determinat autoritățile să reevalueze avantajele fiscale acordate mașinilor electrice.
Ce taxe vor plăti proprietarii mașinilor electrice și cum vor fi folosiți banii
Financiar, Elveția va implementa, începând cu 1 ianuarie 2024, o taxă unică de 4% pentru vehiculele electrice, indiferent dacă acestea sunt importate sau produse local. Această schimbare marchează sfârșitul unei perioade în care mașinile electrice au beneficiat de scutiri de taxe, iar veniturile obținute din această nouă taxă vor fi direcționate către Fondul pentru drumuri naționale și transporturi de aglomerare – FORTA.
Practic, scopul principal al implementării acestei taxe este acela de a compensa pierderile fiscale estimate între 100 și 150 de milioane de franci elvețieni asociate scutirii de impozit pentru vehiculele electrice în anul 2023.
În prezent, autoritățile au argumentat că este necesar să echilibreze contribuția la buget și să asigure resursele necesare pentru dezvoltarea și întreținerea infrastructurii de transport.
Astfel, Fondul pentru drumuri naționale și transporturi de aglomerare – FORTA, va beneficia de aceste noi resurse financiare, contribuind astfel la îmbunătățirea rețelei de drumuri și la dezvoltarea proiectelor de transport în întreaga țară.
Vânzarea mașinilor electrice a depășit așteptările autorităților
În ultimii ani, a fost o creștere impresionantă de șase ori in piața mașinilor electrice din Elveția, ajungând la 45.000 de unități vândute în acest an. Estimările pentru 2023 indică o cota de piață de până la 25%, semnalând o tranziție accelerată către vehicule cu emisii reduse în această țară.
În contextul auto, această evoluție reflectă nu doar o schimbare în preferințele consumatorilor, ci și o adaptare la politici guvernamentale care încurajează utilizarea mașinilor electrice.
Același trend crescut se observă ți în România, astfel că, în primele opt luni ale acestui an a fost raportată o creștere semnificativă în vânzările de mașini electrice și hibride.
Datele furnizate de Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Autovehiculelor arată o creștere de peste 35% față de aceeași perioadă a anului precedent.
Acest avans semnificativ ar putea arăta o schimbare de mentalitate în rândul consumatorilor români, care devin tot mai interesați de opțiunile de mobilitate durabilă.
Sursa – playtech.ro