BEC: Alegătorul cu act de identitate expirat în perioada 1 martie – 27 septembrie îşi poate exercita dreptul de vot

De Bianca Ion 490 citiri
3 min citire
NzgwJmg9NDQwJmhhc2g9NTAzMDg1OWIxY2UzYTU1OTY5MTdiNjZiOGIwNTZkZmM.thumb_

La alegerile locale, votul se exercită exclusiv la secția de votare unde alegătorul este înregistrat în lista electorală permanentă sau la cea corespunzătoare adresei de domiciliu sau reședință. De asemenea, persoanele care dețin un act de identitate cu termenul de valabilitate expirat între 1 martie și 27 septembrie pot vota folosind acest document.

Recent, Biroul Electoral Central (BEC) a adoptat o decizie pentru a asigura aplicarea uniformă a normelor referitoare la exercitarea dreptului de vot în cadrul alegerilor locale.

În prezent, alegătorii care, până la data limită de 4 septembrie, și-au schimbat reședința la o altă adresă decât cea de domiciliu, pot vota doar la secția de votare asociată străzii menționate pe actul de identitate. Aceștia vor fi incluși în lista electorală suplimentară, cu condiția să nu fi solicitat înscrierea în listele electorale permanente cu noua adresă de reședință, conform deciziei BEC.

Pentru cei care nu și-au actualizat actul de identitate după ce s-a modificat limita unității administrativ-teritoriale, votul se va desfășura la secția corespunzătoare străzii indicate pe documentul de identitate.

În cadrul scrutinului din acest an, programat pentru 27 septembrie, cetățenii români pot vota folosind unul dintre următoarele acte de identitate: cartea de identitate, cartea electronică de identitate, cartea de identitate provizorie, buletinul de identitate, pașaportul diplomatic, pașaportul diplomatic electronic, pașaportul de serviciu sau pașaportul de serviciu electronic. De asemenea, elevii din instituțiile militare pot utiliza carnetul de serviciu militar. Este esențial ca aceste acte să fie valabile în ziua votului.

Alegătorii care dețin un act de identitate cu termenul de valabilitate expirat între 1 martie și 27 septembrie au dreptul de a vota pe baza acestuia.

Cetățenii Uniunii Europene care sunt înregistrați în lista electorală suplimentară pot vota folosind orice document valid care le confirmă identitatea.

În același timp, europenii care nu sunt înregistrați în lista electorală suplimentară pot vota cu un document de identitate emis de statul membru al Uniunii Europene din care provin, însoțit de un document care să ateste adresa în România, sau pe baza certificatului de înregistrare sau a cărții de rezidență permanentă, fiind inclusi în lista electorală suplimentară, conform precizărilor BEC.

De asemenea, europenii care dețin un certificat de înregistrare sau o carte de rezidență permanentă cu termenul de valabilitate expirat între 1 martie și 27 septembrie pot vota folosind aceste documente.

Președintele și membrii birourilor electorale ale secțiilor de votare, împreună cu personalul tehnic auxiliar și cel responsabil cu menținerea ordinii, pot vota la secția unde își desfășoară activitatea, cu condiția să domicilieze în unitatea administrativ-teritorială respectivă. În cazul municipiului București, aceștia trebuie să fie rezidenți în sectorul pentru care se organizează votul, fiind înregistrați în lista electorală suplimentară.