În cadrul unui raport naţional privind Alfabetizare Numerică, se arată că peste o treime dintre elevi suferă de analfabetism numeric, iar 16% dintre aceștia întâmpină dificultăți semnificative, semnalează Agerpres, care citează primul Raport Național de acest fel.
Concluziile au fost prezentate, miercuri, de Asociația pentru Valori în Educaţie (AVE România) și Brio.
Raportului a analizat populația școlară din toate ciclurile de învățământ: primar, gimnazial şi liceal
În procesul de elaborare a raportului a fost analizată populația școlară din toate ciclurile de învățământ: primar, gimnazial şi liceal.
În contextul rezultatelor, nivelul general al analfabetismului numeric în rândurile elevilor români este de 36%.
Alfabetizarea numerică reprezintă capacitatea de a înțelege, interpreta și utiliza informații matematice în diverse contexte ale vieții cotidiene, profesionale şi sociale.
Raportul național arată că analfabetismul numeric crește constant, de la o medie de 25% la clasele primare, la o medie de 36% la clasele gimnaziale și de 46% la clasele liceale.
Băieții prezintă, în general, un nivel mai bun de funcționalitate numerică în comparație cu fetele, iar diferența pe sexe se menține constantă de la un ciclu școlar la altul.
Analfabetismul numeric atinge aproape 60% în mediul rural
Raportul arată că, „S-au observat diferențe crescute ale analfabetismului funcțional numeric în raport cu mediul de proveniență. Astfel, elevii din mediul rural prezintă cele mai ridicate niveluri de analfabetism numeric, cu 58,16%, în timp ce elevii din urbanul mare înregistrează cele mai scăzute niveluri, de 22,23%.
În ciclul primar, analfabetismul numeric este deja foarte ridicat în rural (42,86%), comparativ cu urbanul mare (15,45%).Diferențele persistă și se accentuează pe măsură ce elevii avansează în ciclurile următoare, de gimnaziu şi liceu”, se spune în raport.
Elevii plasați pe cele mai scăzute trepte socio-economice sunt cei mai predispuși la analfabetism numeric.
Există o corelație strânsă între statutul socio-economic şi nivelul de funcționalitate numerică
Rezultatele mai evidențiază o corelație strânsă între statutul socio-economic şi nivelul de funcționalitate numerică.
Astfel, elevii din categoria cu cel mai crescut statut prezintă cele mai scăzute procente de analfabetism numeric.
Acţuinea s-a desfășurat în 600 de școli din România şi au participat aproape 10.000 de elevi
În mod corespunzător, ce elevii cu cel mai scăzut statut socio-economic au cel mai ridicat nivel de analfabetism numeric, cu diferențe marcante între extreme.
Testul de evaluare a analfabetismului numeric s-a desfășurat în 600 de școli din România. Au participat aproape 10.000 de elevi
În dezvoltarea testului au fost definite cinci mari domenii de evaluare, care sunt comune tuturor nivelurilor școlare: algebră, statistică, geometrie, măsurare și proprietăți ale numerelor.
Pentru fiecare domeniu şi subdomeniu şi pentru fiecare ciclu de învățământ au fost realizați aproximativ 100 de itemi, fiecare dintre aceștia fiind expus de cel puțin 30 de ori (majoritatea de 70-80 ori) pentru analiza statistică.
Acești itemi au fost administrați unui eșantion de 9.719 participanți, dintr-un set inițial de aproximativ 16.000 de administrări ale testului.
Cele aproape 16.000 de administrări ale testului au fost realizate în perioada octombrie – decembrie 2024, la nivel național, în baza unei eșantionări care a vizat aproape 600 de școli din întreaga țară.
Distribuția dintre fete și băieți a fost echilibrată în mod deliberat, asigurând o proporție de 50% – 50%, iar distribuția demografică a acoperit toate cele 8 regiuni de dezvoltare ale României, arată studiul citat.
Sursa – www.antena3.ro