Old school, new school. Table vs tablete în școlile din România

În timp ce în ţări precum Finlanda şi Marea Britanie, tehnologia a fost introdusă în şcoli, de mai bine de două decenii, în România zilelor noastre încă se face informatică în săli fără calculatoare. Ministrul Educaţiei visează să schimbe acest lucru şi să cumpere table inteligente pentru toate sălile de clasă şi tablete pentru fiecare elev. O idee bună,  dar, înainte de toate, ar trebui ca profesorii să fie învăţaţi cum să folosească tehnologia la ore. În ţara în care încă există toalete în curtea şcolii, sunt mii de profesori care nu şi-au permis niciodată un telefon inteligent sau un laptop.

Visez când în toate sălile noastre de clasă avem aceste table, copiii au pe ce să își ia lecțiile acasă și fiecare profesor își construiește lecția potrivită clasei la care predă”, mărturisea  Ecaterina Andronescu, ministrul educației.

Situația reală din școlile românești ne obligă să rămânem cu picioarele pe pământ. Sunt mii de profesori care nu știu să folosească tehnologia la clasă pentru că nu și-au permis niciodată un telefon inteligent sau o tabletă. Iar realitatea din teren, din școlile țării, contrazice optimismul ministrul.

În timp ce copiii așteaptă să aibă acces la internet și tehnologie, peste calculatoare se așează praful.

Ce fel de șanse au acești copii la o ora de informatică? Fără calculatoare, cu materia predată la tablă unde studiază Power Point după dictare.

În alte școli există calculatoare, dar fie nu sunt suficiente, fie nu au instalate programele informatice.

„În mod normal, această lecție presupune mai mult aplicație, însă noi nu avem pe calculator programul necesar și atunci trebuie să facem lecția pe tablă”, le spune profesoara elevilor după care scrie pe tablă titlul lecției: „Power Point”.

„Îmi este foarte greu, din cauză că funcționează numai trei calculatoare. E greu, pentru că trebuie să ne grupăm și nu avem cum să scriem, scriem pe rând”, spune o elevă.

Ministrul educației anunța în urmă cu câteva săptămâni că va dota cu table și tablete toate școlile din țară. Proiectul național „România Digitală” are alocată suma de două miliarde de lei și ar urma să fie cumpărate două milioane de tablete pentru toți elevii de gimnaziu și licee.

Ioana Chelaru, învățătoarea admite că e nevoie de table inteligente și tablete, dar în egală măsură spune că e nevoie și de instruirea celor care vor lucra cu acestea.

„S-a mai propus și acum 5 sau 6 ani, s-a anunțat această măsură, din păcate nu s-a aplicat. M-am speriat atunci că nu o să pot să lucrez. Am tot așteptat toată vara să ne cheme la instruire, între timp ne-am instruit noi cum am putut”, mărturisește învățătoarea.

Abandonul şcolar, analfabetismul funcţional, subfinanţarea cronică, profesori prost plătiți sau insuficient pregătiți… sunt doar câteva dintre problemele unui sistem încremenit. Am avut 23 de miniștri în 30 de ani și educația nu primește nici astăzi un buget de 6 la sută din PIB, așa cum scrie în legea educației. Elevi, părinţi, profesori şi întreaga societate aşteaptă de zeci de ani o schimbare. 

sursa digi24.ro

loading...

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata