Pentru aproape 1,2 milioane de șoferi, asigurarea s-a scumpit masiv

De Jurnalul Național 102 citiri
6 min citire

 

Prima medie plătită de șoferii care au încheiat asigurări din clasa A3 în primele șase luni din 2024 a fost de 4.201 lei, față de doar 2.555 de lei, cât era în primele șase luni din 2023, arată datele furnizate Economica de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Deși ASF nu dă date defalcate, pentru că normele nu impun asigurătorilor să raporteze astfel, clasa A3 este formată în majoritate covârșitoare din asigurări CASCO. În aceeași clasă mai intră clauzele de asistență rutieră și clauzele de decontare directă, cu o pondere însă scăzută în total și chiar cu un efect de diminuare a primei medii per clasă, având în vedere că prețul lor este și de zeci de ori mai mic decât al unei asigurări CASCO.

Clasa A3 este formată în majoritate covârșitoare din asigurări CASCO

Altfel spus, creșterea cu nu mai puțin de 65% a primei medii plătite nu poate veni decât din scumpirea CASCO, dacă nu integral cel puțin în pondere decisivă. Interesant este că această creștere a primei nu apare pe fondul unor majorări a daunelor ci, dimpotrivă, pe o scădere substanțială, ceea ce face greu de explicat evoluția altfel decât prin lipsa concurenței pe piață.

Procentual, rata combinată a daunei pe clasa A3 a fost de 80,6%, față de 87,17%

În contextul acelorași date ASF, în primele șase luni din 2024, rata combinată a daunei pe clasa A3 a fost de 80,6%, față de 87,17%. Amintim că acest indicator vine de la niveluri de peste 100% înregistrate în perioada 2021-2022, cu mențiunea că în acele perioade existau pe piață și cele două societăți care vindeau la prețuri demonstrat nesustenabile, adică Euroins și City Insurance, care au și ajuns în faliment.

Rata combinată a daunei arată practic cât de profitabilă este o asigurare, iar scăderea ei ar trebui să aducă de la sine și o scădere a primei sau, în orice caz nu o creștere masivă, cum s-a întâmplat. Concret, rata combinată este calculată ca raport între suma despăgubirilor (cu tot cu rezerve) și cheltuieli, pe de o parte, și Primele Brute Încasate, pe de alta.

În acest context, datele de mai sus arată că, dacă în primele șase luni din 2023 asigurătorii au rămas cu sub 13 lei din 100 încasați din vânzarea de asigurări din clasa A3 (cea mai mare parte CASCO), în primele șase luni ei au rămas cu 20 de lei din 100, în timp ce  în 2022, de exemplu, au lucrat pe pierdere.

Șoferii cu mașini în leasing, cei mai afectați fiind aproape captivi la 2-3 societăți

Lipsa concurenței, o posibilă explicație. Șoferii cu mașini în leasing, cei mai afectați fiind aproape captivi la 2-3 societăți. Viitor mai degrabă pesimist din perspectiva prețurilor

Așadar, majorarea primelor nu este justificată de o evoluție în aceeași direcție a daunelor, așa cum se întâmplă de obicei. În acest context, o posibilă explicație este situația îngrijorătoare în ceea ce privește concurența pe piață.

Practic, astăzi avem pe CASCO un joc în patru, dacă nu chiar în trei

Nici măcar în zona RCA, în perioadele în care încă mai vindeau City Insurance și Euroins, societăți care aveau tarife imbatabile pentru simplul motiv că nu le calculau astfel încât să mai poată plăti și daune, nu a existat o concentrare atât de mare. Practic, astăzi avem pe CASCO un joc în patru, dacă nu chiar în trei.  Primii cinci jucători au nu mai puțin de 95% din piață, deși în România mai vând CASCO alte cinci societăți, toate cu cote neglijabile.

Mai mult decât atât, piața CASCO din România este concentrată și în ceea ce privește clienții. Cea mai mare parte a polițelor, mai ales în cazul primilor 2-3 jucători, vin din contractele făcute cu firmele de leasing, care impun utilizatorului mașinii să plătească această asigurare până când o achită integral. Practic, clienții de leasing sunt aproape captivi la 2-3 societăți.  Mai contează și contractele pentru flote ale marilor companii. Despre unul dintre ele, poate cel mai mare din România, a scris și Economica.

În aceste condiții, dacă ceilalți jucători nu arată mai mult interes pentru CASCO ducând prețurile mai jos sau dacă nu apar jucători noi, este puțin probabil ca prețurile să se oprească din creștere în perioada următoare, indiferent de evoluția daunalității.

Doar cinci din zece jucători contează pe piața CASCO

Societatea
Cotă de piață

Omniasig
31%

Groupama
30,3%

Allianz Țiriac
12,5%

Generali
11,5%

Asirom
8,9%

Sursa – www.economica.net




Horoscop financiar februarie 2025. Ce SURPRIZE FINANCIARE îți aduc astrele

Horoscop financiar februarie 2025. Februarie 2025 promite un val de energie cosmică care va influența profund sectorul financiar al fiecărei [...]

Asigurari auto online: Cum să găsești polița RCA ieftină și fără bătăi de cap in 2025

Când vine vorba de asigurări auto, nimeni nu vrea să piardă timp cu drumuri inutile sau să fie prins în [...]

Subvenții la energie. Cine va beneficia în continuare, după 1 aprilie

Subvenții la energie. Cine va beneficia în continuare, după 1 aprilie? Sebastian Burduja, ministrul Energiei, a anunțat că a cerut [...]

Câți bani poți scoate de la bancomat. Limitele schimbate în 2025

Câți bani poți scoate de la bancomat. Băncile intensifică eforturile de a reduce utilizarea numerarului, având în vedere preferința românilor [...]