Schimbarea majoră în școlile din România, este aceea că distribuirea elevilor se va face aleatorie

De Jurnalul Național Actuale Educaţie 291 citiri
6 min citire

Odată cu adoptarea noi legi, Ministerul Educației anunță și schimbarea anumitor proceduri de repartizare a tuturor categoriilor de elevi, precum și a copiilor de creșă și grădiniță. Este vorba de o schimbare majoră în școlile din România.

Ministerul Educației anunță o schimbare majoră în școlile din România

Dacă până de curând majoritatea elevilor din preuniversitar erau impărțiți în clase, sau grupe (în cazul copiilor de creță și grădiniță), conform unui Ordin de ministru, lucrurile se vor schimba din următorul an școlar. Măsura ar fi trebuit validată de anul trecut și pusă în aplicare din septembrie 2023, în anul școlar 2023-2024, dar a intrat în dezbatere publică la finalul primei luni din acest an.

Cu alte cuvinte, vorbim de o schimbare majoră în școlile din România, ceea ce va duce la modificări ale procedurilor de împărțire a viitorilor elevi de școală și liceu, precum și a celor mici, de grădiniță și creșă.

Proiectul aflat în dezbatere publică face referire la Hotărâre de Guvern privind aprobarea cifrelor de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat și pentru învățământul superior de stat, în anul școlar/universitar 2024 – 2025, dar și referitor la proiectul privind „aprobarea procedurii de distribuție aleatorie a antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor în formațiunile de studiu”.

Ministerul vrea distribuirea aleatorie în școlile din România

Cele două proiecte vor modifica în mod clar modul în care anul școlar 2024-2025 se va desfășura, începând cu modul de distribuire al elevilor în clase, iar la punctul 1 din articolul 1 al Ordinului de ministru se specifică faptul că:

Astfel, „Prezenta procedură reglementează modalitatea de constituire a formațiunilor de studiu în învățământul preuniversitar, prin distribuirea aleatorie a antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor, cu respectarea principiului nediscriminării, al asigurării echităţii şi egalităţii de şanse, al transparenței, al incluziunii, al centrării educaţiei pe beneficiarii primari ai acesteia, al accesibilităţii şi disponibilităţii, al interesului superior al copilului/elevului.”, se arată în Ordinul Ministerului Educației 3.945/2024.

În acest caz, decizia modului în care se vor face aceste distribuiri aleatorii va aparține consiliului de administrație al unităților de învățământ din România, cu mențiunea că părinții vor putea participa la aceste distribuiri ca și observatori.

Noile metodologii sunt regăsite în noua lege a educației

Așa cum este precizat în documentul aflat în dezbatere publică, noile metodologii de distribuire se schimbă, având în vedere că s-a schimbat legea educației. Vorbim, așadar, de Legea învățământului preuniversitar 198/2023, care prevede la articolul 23, alineatul 10, următoarele:

În plus, „Pentru a asigura respectarea principiului desegregării școlare și al combaterii oricăror forme de discriminare asumat la nivelul sistemului național de învățământ, la începutul nivelului de învățământ, formațiunile de studiu se vor constitui prin distribuție aleatorie a elevilor, acolo unde există mai multe clase pe an de studiu. Procedura de distribuție aleatorie va fi stabilită prin ordin al ministrului educației.”

„Repartizarea aleatorie a copiilor, fără segregare, este ideală”

Cu alte cuvinte, distribuirea se va face prin tragere la sorți, aleatorie, sau în ordine alfabetică, nu cum se făcea până la acest moment, fiecare părinte alegând clasa la care vroia să învețe copilul. În ceea ce privesc viitori elevi de liceu, se precizează că distribuirea se va face pe baza mediilor de admitere, într-o ordine descrescătoare.

În ceea ce pivește aplicarea noului ordin al ministrului Educației Ligia Deca, care anunța schimbări majore la legea educației specialiștii în educație sunt puțin sceptici, mai ales cu privire la modul în care se va pune în aplicare, dar și legat de eludarea acestui cadru legal:

În opinia sa, „Repartizarea aleatorie a copiilor, fără segregare, este ideală. Copiii nu vor mai merge cu dedicație la o anumită clasă, la o anumită învățătoare, de exemplu. Numai că sistemul trebuie și pus în practică corect.

Și românii sunt specialiști la a nu respecta regulile, la un soi de păcălire a acestora. Și șansele de eludare a regulilor sunt mari, pentru că aici sunt interesați părinții, dar sunt înclinate să tragă sfori și unele cadre didactice. Repet, reglementarea este una foarte bună sub rezerva că în unele zone comportamentele nu vor fi corecte atunci când vorbim de repartizarea elevilor.

Ca să dau un pronostic, văd corectitudine în 60, cel mult, 80 la sută din cazuri, iar restul pe principiul PCR – pile, cunoștințe, relații”, a precizat Marian Staș, conform Adevărul.ro.

Rămâne de văzut, odată cu începerea noul an școlar 2024-2025, cum se va aplica această nouă metodologie, și dacă aceste criterii vor fi respectate în cadrul instituțiilor de învățământ din România.

Sursa – playtech.ro